Suomalaisen joulun rauhallisuus ja pohjoisen mystiikka myyvät Keski-Euroopassa.
LEIPZIG Suomalainen joulu näkyy yhä enemmän Saksan joulutoreilla, jotka avautuivat kuluneella viikolla ympäri maan.
Kalevala Spirit -yritys on järjestänyt Suomi-teemaisia toreja Saksassa vuodesta 1999 alkaen.
Das Finnische Weihnachtsdorf eli suomalainen joulukylä löytyy nykyään alkuperäisen Leipzigin lisäksi myös Stuttgartista, Hannoverista ja Dresdenistä. Joulutorit työllistävät sesonkiaikaan 400 ihmistä.
Markkinapaikan saaminen saksalaisista kaupungeista ei ole aivan yksinkertaista. Jokaisesta vapautuvasta paikasta pitää kilpailla.
Perheyrityksen toimitusjohtaja Karoliina Kranz asuu Münchenissä ja toivoo jonain päivän saavansa toripaikan myös kotikaupungissaan.
Suomalaistorien vetonaulia ovat loimulohi ja Valamon luostarissa valmistettu glögi. Glögiä kaatuu vuosittain saksalaisten kurkkuihin 45 000 litraa. Pelkästään Leipzigin torilla vierailijat syövät vuosittain noin yhdeksän tonnia loimulohta.
”Grillattua lohta, yäk!”
Kalevala Spirit sai alkunsa Kranzin äidin Maire Härkönen-Schwabin ideasta 1990-luvulla. Hän alkoi loimuttaa lohta ensin Bad Wimpfenissä.
Härkönen-Schwab käänsi loimulohen ”Flammlachsiksi”, ja nyt termi on Saksassa laajassa käytössä. Sana mukailee saksalaista perinneherkkua Flammkuchenia eli loimupiirasta, joka on saksalainen versio pizzasta.
Viime vuonna Dresdenin suomalainen joulutori joutui lokakampanjan uhriksi. Myyntipaikkansa suomalaisille menettänyt paikallinen yrittäjä alkoi kostaa Kalevala Spiritille tappiotaan.
Dresdenin kaupunki halusi häätää paikallisen yrittäjän Nico Thierbachin Postplatzilta, koska hänen asiakkaansa olivat humalahakuisia ja metelöivät. Tilalle haluttiin rauhallisempaa joulutunnelmaa.
Thierbach kampanjoi radiossa ja sosiaalisessa mediassa parjaten suomalaisten loimulohta.
– Hänen radiokampanjassaan sanottiin, että grillattua lohta, yäk, Kranz kertoo.
Kranzin mukaan Thierbachin reaktio yllätti, mutta se kääntyi lopulta suomalaiskylien voitoksi.
– Hänen lokakampanjansa herätti ihmisten mielenkiinnon, ja asiakkaita tuli enemmän. He halusivat tulla maistamaan, miltä se parjattu lohi maistuu, Kranz sanoo.
Hiljaisuus vetoaa
Tänä vuonna julkisuus on ollut yksinomaan myönteistä.
– Ehkä lopulta huomattiin, että eivät nuo suomalaiset olekaan niin pahoja, Kranz nauraa.
Suomalainen luonnonläheisyys ja pohjoisen hämy vetoaa saksalaisiin. Esimerkiksi käsintehdyt kynttilät ja porontaljat käyvät kuin kuumille kiville.
– Saksalaisilla joulutoreilla on paljon hälinää ja kirkkaita valoja ja hirveästi menoa ja meininkiä. Suomalainen joulu taas on rauhallinen, tunnelmallinen ja jopa luonnonläheinen, Kranz kuvailee.
Kullakin suomalaisella joulutorilla on omat suosikkinsa.
– Esimerkiksi hannoverilaiset rakastavat eniten glögiä. Vaikka torimme siellä on vain puolet Leipzigin torin koosta, siellä juodaan leipzigiläiset pöydän alle glögillä. Leipzig taas on aivan rakastunut loimuloheen, Kranz sanoo.