Moitteet saanut Turun maankäyttöjohtaja pitää apulaisoikeusasiamiehen ratkaisua yllättävänä. Hän antoi keväällä liikenneinsinöörille kirjallisen huomautuksen tämän somekirjoittelusta.
Turun maankäyttöjohtaja Jyrki Lappi sanoo olevansa yllättynyt apulaisoikeusasiamiehen ratkaisusta, jonka mukaan hän rikkoi työntekijän sananvapautta.
Lappi antoi kirjallisen huomautuksen Turun kaupungin liikenneinsinöörille, joka julkaisi viime keväänä viestipalvelu X:ssä Länsirataa eli entistä Turun Tunnin junaa kritisoivan kirjoituksen saatesanoin: ”Lukemisen arvoinen blogi. Tunnin junaa ei kannattaisi rakentaa.”
Työntekijä kanteli kirjallisesta huomautuksesta apulaisoikeusasiamiehelle. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.
– Ratkaisu oli jossakin määrin yllättävä, mutta on tietysti olennaista, että nyt tätä asiaa tuli yleisellä tasolla linjattua, Lappi luonnehtii ratkaisua.
Työntekijää huomautettu ennenkin
Apulaisoikeusasiamiehelle antamassaan lausunnossa Lappi perustelee kirjallista huomautusta sillä, että asemansa takia työntekijällä on lojaliteettivelvoite edistää kaupungin asettamia tavoitteita. Länsirata on yksi Turun kärkihankkeista.
Perusteluissa mainitaan, että kaupunki on puuttunut myös aiemmin kyseisen työntekijän somekirjoitteluun.
– Varmasti jossakin määrin tein siinä virhearviota, Lappi toteaa jälkeenpäin kirjalliseen huomautukseen viitaten.
Kirjoitus ei rikkonut Turun someohjetta
Turun kaupungin sosiaalisen median ohjeen mukaan työntekijällä on oikeus ilmaista mielipiteensä somessa.
Asiallinen, faktoihin pohjautuva keskustelu työnantajaa koskevissa asioissa on siis sallittua. Ohjeen mukaan työntekijän on kuitenkin muistettava roolinsa työnantajamielikuvan luonnissa.
Apulaisoikeusasiamies katsoi liikenneinsinöörin kirjoituksen olleen sävyltään asiallinen, eikä kirjoitus sisältänyt valheellista tietoa. Apulaisoikeusasiamiehen mukaan kirjoituksen ei voida myöskään katsoa selvästi vahingoittaneen Turun kaupunkia.
Jyrki Lapin mukaan rajanveto työntekijän sananvapauden ja lojaliteettivelvoitteen välillä on hankalaa. Hän kuvailee liikenneinsinöörin kirjoitusta rajatapaukseksi.
– Siihen vaikuttavat monet eri seikat, kuten työntekijän asema ja työtehtävä ja se, miten hän käyttää sosiaalista mediaa. Asia ei ole mitenkään yksiselitteinen, sanoo Lappi.