Koko vuoden tulos jäämässä viime vuotta heikommaksi.
Kuluttajien heikosta luottamuksesta seurannut alhainen kysyntä ja kova hintakilpailu painoivat kodintekniikkaketju Verkkokauppa.comin tulosta huhti-kesäkuussa.
Vertailukelpoinen liiketulos painui 1,7 miljoonaa tappiolle, kun se vuosi sitten oli noussut miljoonan verran voitolle. Liikevaihto laski 6,5 prosenttia 105,5 miljoonaan euroon.
– Toimintaympäristö pysyi haastavana vuoden toisella neljänneksellä. Kuluttajaluottamus oli heikkoa ja kuluttajat lykkäsivät hankintapäätöksiään harkinnanvaraisissa tuotteissa, kuten kodinelektroniikassa. Vaisusta kysynnästä johtuen markkinakehitystä ohjasi myös hyvin hintavetoinen kampanjointi, summasi toimitusjohtaja Panu Porkka tiedotteessa.
Kevään ja alkukesän sesonkimyynti lähti verkkaisesti liikkeelle ja oli odotettua hiljaisempaa, joten Verkkokauppa lähti mukaan hintakisaan.
– Matalan kysynnän markkinassa teimme tarvittavia hinnoittelupäätöksiä sesonkituotteiden ja varaston kierron varmistamiseksi, Porkka kertoi.
Yhtiö antoi aiemmin tulosvaroituksen, jossa se ennakoi tämän vuoden liikevaihdon ja tuloksen jäävän viime vuotta heikommaksi, ellei markkinassa tapahdu loppuvuonna käännettä parempaan.
Viime vuonna liikevaihto oli 503 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 6,1 miljoonaa.
Juttua täydennetty 18.7. klo 9.08 toimitusjohtajan kommenteilla.