Kauppakeskus Forumin käytävällä on jono. Pari kymmentä ihmistä viettää kesäkuista viikonloppuaan odottaen ja istuen käytävällä jo ennen kuin liikkeet ovat auenneet.
Ensimmäinen jonottaja on saapunut jo seitsemän jälkeen aamulla.
He haluavat pehmolelun, eivätkä mitä tahansa pehmoa vaan Labubun. Myynnissä on vain 12 kappaletta, mutta jonottajia on moninkertainen määrä.
Labubut tuntuvat olevan nyt kaikkialla. Terävillä hampaillaan irvistävät pienet peikkomaiset hahmot ovat pinnalla niin somessa kuin muotimaailmassa. Niistä on tullut haluttuja keräilykappaleita ja niitä jonotetaan yön yli ympäri maailmaa.
Labubu-figuurit perustuvat hongkongilaistaiteilija Kasing Lungin The Monsters -kirjasarjan yhteen hahmoon.
Labubu on peikkomainen olento, josta tehdyt pehmeät laukkukorut ja avaimenperät ovat nyt suosittuja. Erilaisia Labubuja valmistaa kiinalainen Pop Mart -lelukauppa.
Pop Mart tunnetaan keräiltävistä lelusarjoista. Yhtiö myy yllätyslaatikoita, joista ei tiedä etukäteen, minkä lelun ostaja saa. Myös Labubut myydään näin.
Ensimmäiset Labubu-avaimenperät myytiin lokakuussa 2023. Nykyään figuureja on yli 300 erilaista. Jatkuvasta tuotannosta huolimatta ne on loppuunmyyty ympäri maailman.
Labubuja Forumissa myyvän Miku Miku -liikkeen myymäläpäällikkö Lynn Deng uskoo, että lelun suosion syynä on sen erityinen ulkonäkö ja muotoilu.
– Aluksi Labubu on ruma, mutta söpö. Olen kuullut myös asiakkaiden sanovan niin.
Dengin mielestä Labubusta on tullut nopeasti enemmän kuin pelkkä pehmolelu tai avaimenperä. Suosio on noussut huippuunsa tänä keväänä.
Nykyään Labubua kyselevät myös sellaiset asiakkaat, jotka eivät tiedä hahmosta entuudestaan mitään.
– Se on symboli siitä, onko muotitietoinen tyyppi vai ei, Deng selittää.
Räjähdys Labubujen suosiossa tapahtui viime vuonna, kun huippusuositun Blackpink-yhtyeen Lisa esitteli Labubua Instagramissa. The White Lotus -sarjassakin näytelleen artistin kuvissa Labubu roikkui Louis Vuitton -käsilaukusta.
Marraskuussa Lisa antoi Vanity Fairille haastattelun, jota on pidetty Labubu-manian alkuna. Videolla Lisa avaa Labubu-yllätyslaatikon toisensa jälkeen ja julistaa olevansa koukussa.
Helmikuussa popin supertähti Rihanna nähtiin Labubun ja Louis Vuitton -laukun yhdistelmässä.
Labubu-tunnisteella on ladattu pelkästään Tiktokiin 1,5 miljoonaa videota. Yllättävää on se, että suurimmalla osalla videoista Labubuista intoilee aikuinen.
Keräilijät kaipaavat iloa
Leluissa liikkuu päätä huimaavia rahoja. Pop Mart teki viime vuonna 1,8 miljardin dollarin liikevaihdon ja kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 726 prosenttia.
Yritys teki 400 miljoonan dollarin voiton pelkästään Labubu-tuotteilla. Kun yksittäisen nuken alkuperäinen myyntihinta on noin 30 dollaria, ei ole vaikeaa päätellä, että leluja on myyty järkälemäisiä määriä.
Voguen mukaan Labubuja ostavat erityisesti kidult-asiakkaat, eli lapsenomaisesti kuluttavat aikuiset.
Juuri muoti on syy miksi Elbe Lindblom, 21, innostui Labubuista.
Hän kertoo törmänneensä leluun aluksi Tiktokissa.
– Olin aluksi vähän välinpitämätön, mutta äitini oli myös nähnyt Labubuja ja kertoi haluavansa oman. Vasta kun näin Labubun oikeassa elämässä, huomasin, että se oli paljon hienompi kuin olin ajatellut.
Nyt Lindblomilla on kaksi Labubua ja niitä on päätynyt myös läheisille. Enempää hän ei kuitenkaan aio ostaa, sillä hän on saanut Labubuista irti jo haluamansa.
– Minulle on tärkeää, että saan someen tehtyä kiinnostavaa sisältöä ja välillä on hyvä hypätä mukaan trendeihin. On myös mukavaa, että itsellä on jotain harvinaista, koska kaikki eivät ole päässeet niihin käsiksi.
Elbe Lindblomin mielestä leluissa hauskinta on hetki juuri ennen kuin yllätyslaatikon avaa. Kun ei vielä tiedä, mitä on saamassa, Lindblom kertoo.
30-vuotias Anni Mutikainen taas kertoo olevansa ”keräilijäluonne”, jolle Labubujen muodikkuudella ei ole niin merkitystä.
Mutikainen törmäsi Labubuihin viime vuonna sosiaalisessa mediassa ja tilasi ensimmäisen Labubunsa jo ennen suurta suosiota viime joulukuussa.
– Kuulin, että Labubuilla on yhteys norjalaisen mytologian peikkoihin. Oli hauska ajatella, että joku Aasiasta asti on innostunut norjalaisista peikoista. Aika nopeasti aloin ajatella, että ne ovat todella söpöjä, Mutikainen muistelee.
Nyt hänen kokoelmissaan on kolme Labubua ja yksi hahmon mallinen käsilaukku. Etsinnässä on vielä ainakin yksi tietynlainen, haalareihin pukeutunut Labubu.
– Uskon suosion liittyvän siihen, että ihmiset haluavat jonkin pienen asian, joka tuo iloa, varsinkin näin muuten masentavan maailmantilanteen aikana, Mutikainen summaa.
Tappeluita ja takavarikointeja
Täysin harmitonta ilottelua lelujen suosio ei ole. Osa kaupoista on jopa vetänyt Labubut pois myynnistä, koska niiden pitäminen esillä ei ole enää turvallista.
Helsingissä Labubuja myyvä Miku Miku on seurannut kansainvälisiä tapahtumia tarkkaan. Liike on päättänyt siirtää osan Labubujen myynnistä nettiin, jotta myyminen olisi turvallista.
Myyntihetket myymälässä ovat ongelmallisia, sillä monesti pettyneet asiakkaat jäävät vielä jälkikäteen kyselemään Labubujen perään, myymäläpäällikkö Lynn Deng kertoo.
– Etenkin pienten lasten on vaikea käsitellä pettymystä, mikä voi pahimmillaan johtaa jännittyneisiin tilanteisiin tai kaaokseen.
Nettimyynnissäkin on omat ongelmansa, Deng kertoo. Verkkokaupan kassalla botit ohittavat usein oikeat asiakkaat ja leluja päätyy jälleenmyyjien käsiin harrastajien sijaan.
Ulkomailla jälleenmyynti on jo niin iso ongelma, että se näkyy jo tulleissa ja Labubujen salakuljetuksena ulkomaille. Toinen ongelma kasvaneessa kysynnässä ovat myös niin sanotut Lafufut eli feikki-Labubut. Kopioita myydään, koska alkuperäisiä on niin vaikea saada.
Vaikeasta saatavuudesta huolimatta lelujen suosio ei näytä hiipumisen merkkejä. Viime viikolla Pekingissä pidettiin pelkästään Labubuille omistettu huutokauppa, jossa harvinaisia figuureja myytiin jopa 150 000 dollarin hintaan.
Yhteensä huutokaupassa myytiin 48 erilaista Labubu-figuuria. Huutokauppa keräsi yli 450 000 euroa, uutistoimisto Reuters kertoo. Se on keskimäärin 100 000 euroa Labubua kohden.