Sydänmerkin on tarkoitus auttaa terveellisissä ruokavalinnoissa. Valmistajan on haettava merkin käyttölupaa ja maksettava käytöstä. Muutkin tuotteet voivat olla yhtä terveellisiä.
Elintarvikepakkausten Sydänmerkki on mainittu viime päivinä moneen kertaan asiantuntijoiden puheissa terveellisistä ruokavalinnoista. Uudet ravitsemussuositukset julkaistiin keskiviikkona, ja niiden pääpaino on syömisen terveysvaikutuksissa.
Sydänmerkin asiantuntija, laillistettu ravitsemusterapeutti Teija Keso Sydänliitosta vastaa seitsemään kysymykseen Sydänmerkistä.
Mikä Sydänmerkki on?
Pakkauksessa olevan Sydänmerkin tarkoitus on kertoa siitä, että elintarvike on ravintoarvoiltaan hyvä valinta – omassa tuoteryhmässään.
– Ideahan on se, että se helpottaisi valintojen tekemistä kaupassa. Sydänmerkki nopeuttaa ostoksia niin, ettei tarvitse alkaa lukea ja verrata joka ikisen pakkauksen ravintosisältötietoja, Teija Keso sanoo.
Logo voi löytyä myös esimerkiksi henkilöstöravintolan ruokalistalta kriteerit täyttävän annoksen kohdalta.
Sydänmerkki on EU:ssa rekisteröity ravitsemusväite. Suomessa se on ainoa tuotteen ravitsemuksellisesta laadusta kertova symboli. Yli kaksikymmentä vuotta käytössä olleen merkin taustaorganisaatiot ovat Sydänliitto ja Diabetesliitto.
Mistä Sydänmerkki kertoo?
Merkin saamisen kriteerit vaihtelevat tuoteryhmittäin. Arvioitavina ovat pääasiassa suolan, sokerin ja kuidun määrä sekä rasvan laatu ja määrä.
– Esimerkiksi leivässä Sydänmerkki kertoo siitä, että kyseisessä tuotteessa on runsaasti kuitua ja sitten taas vähemmän suolaa. Valmisruokahyllyllä mikroateriaa etsiessä se kertoo siitä, että rasvan laatu on suositeltavaa ja suolaa on maltillisesti.
Miksi leikkeleillä, kekseillä, pullalla tai ketsupilla voi olla Sydänmerkki?
Merkin tarkoitus on auttaa valitsemaan tuoteryhmän sisällä ravintoarvoltaan mahdollisimman hyvä tuote. Ei siis niin, että näitä voisi syödä mielin määrin.
– Esimerkiksi lapsiperheissä keksejä saatetaan käyttää runsaasti. Sydänmerkki auttaa löytämään siellä keksihyllyllä ne, jotka ovat vähärasvaisempia ja maltillisesti sokeria sisältäviä tuotteita, Teija Keso sanoo.
Leikkeleet ovat puolestaan Keson mukaan hyvä esimerkki siitä, että Sydänmerkin kriteerit ovat kirittäneet elintarviketeollisuuttakin terveellisempien tuotteiden kehittelyyn. Esimerkiksi suolan määrää on leikkeleissä vähennetty silloin, kun merkin kriteerejä on tiukennettu.
Voiko merkin saanut tuote olla ympäristöä kuormittava?
– Sydänmerkki ei ota kantaa kestävyysnäkökulmaan, vaan se kertoo tuotteen ravitsemuslaadusta, Teija Keso sanoo.
Onko tuote terveellisin omassa tuoteryhmässään?
Teija Keson mukaan Sydänmerkki takaa, että kriteereiksi määritellyt raja-arvot täyttyvät. Kauppojen valikoimista voi silti löytyä muitakin erinomaisia tuotteita.
– Hyllyssä voi myös olla kriteerit täyttäviä tuotteita, joilla ei silti ole Sydänmerkkiä. Merkin hakeminen on yrityksille vapaaehtoista, Teija Keso sanoo.
Päivittäistavarakaupassa on tällä hetkellä pari tuhatta erilaista Sydänmerkki-tuotetta, kun eri pakkauskokoja ei oteta huomioon.
Kuka merkin saamisen kriteerit päättää?
Merkin saamisen kriteerit perustuvat tutkittuun tietoon ja suosituksiin, ja kriteereistä päättää puolueeton asiantuntijaryhmä. Kriteereistä pyritään tekemään toimivia paitsi kuluttajien, myös tuotteiden valmistajien näkökulmasta.
Sydänliiton Teija Keso toimii asiantuntijaryhmässä ilman äänivaltaa esittelijänä.
– Kriteereitä tarkastellaan jatkuvasti sitä vasten, että tuotteistohan kehittyy. Nyt tuntuu siltä, että mennään kovaa vauhtia eteenpäin erityisesti kasvipohjaisissa tuotteissa, Teija Keso sanoo.
Sydänmerkin kriteereitä tullaan Keson mukaan tarkastelemaan ja tarvittaessa päivittämään uusien kansallisten ravitsemussuositusten myötä.
Miten ja millä hinnalla merkin saa?
Tuotteen valmistajan pitää hakea merkin käyttöoikeutta. Tuote hyväksytään, jos se täyttää kaikki oman tuoteryhmänsä vaatimukset.
Sydänmerkin käyttö on yritykselle maksullista. Käyttöoikeus maksaa yhden tuotteen osalta runsaat 500 euroa vuodessa, pienille yrityksille tai useiden tuotteiden kohdalla vähemmän. Tuoreissa kasviksissa, hedelmissä ja marjoissa Sydänmerkin käytöstä ei kuitenkaan tarvitse maksaa.
Maksuista saadut varat käytetään Sydänmerkki-järjestelmän ylläpitämiseen eikä niillä tavoitella voittoa.