Ylöjärven verkkaisesti etenevät tieremontit ovat herättäneet kysymyksiä ja huhuja kaupunkilaisten keskuudessa.
Kaupungin rahat ovat loppu. Urakoitsija on pitänyt vaihtaa. Työntekijöitä on siirretty muihin hommiin.
Tällaisia huhuja on liikkunut muun muassa sosiaalisen median ryhmissä liittyen Ylöjärven Kuruntielle rakennettavaan uuteen liikenneympyrään.
Työmaa on seissyt useita kertoja hiljaisena siitä lähtien, kun työt alkoivat syyskuussa 2023. Asiasta uutisoi aiemmin myös Aamulehti.
Ylöjärven kaupungin yhdyskuntatekniikan päällikkö Ari Jokihaara kumoaa huhut.
– Kyllä meillä on koko ajan ollut tähän riittävät varat, eikä urakoitsija ole vaihtunut.
Pitää kuitenkin paikkaansa, että työntekijöitä on siirretty välillä muualle, esimerkiksi viime vuonna valmistuneen Prisman työmaalle.
Jokihaaran mukaan tämä on tehty liikenneympyrän yhdeksän kuukautta kestävän esikuormituksen aikana. Silloin työtä ei olisi muutenkaan voinut paljoa edistää.
– Esikuormituksen tarkoitus on nopeuttaa maaperän painumista, jotta sitä ei syntyisi enää myöhemmin valmiiseen tiehen.
Kaupunkilaisia on hämmentänyt myös työmaalle pystytetty opaste, jonka mukaan hankkeen olisi ollut määrä valmistua viime vuoden marraskuussa.
Pirkanmaan ely-keskuksen ja Ylöjärven kaupungin tiehankkeen toteuttamissopimuksessa sanotaan, että rakentamistyön tulee olla valmis kaikkine töineen 1. marraskuuta 2024 mennessä.
Jokihaaran mukaan on mahdollista, että sopimuksessa ei ehkä ole riittävissä määrin huomioitu esikuormituksen vaikutusta aikatauluun.
– Millään järjestelyllä ei olisi ehditty valmiiksi noin 12 kuukaudessa, sisältäen vähintään yhdeksän kuukautta esikuormitusta.
Ely-keskuksen tienpidon suunnittelu -yksikön päällikkö Tero Haarajärvi näkee asian toisin. Hänen mukaansa esikuormituksen tarve oli tiedossa sopimusta laadittaessa toukokuussa 2023.
– Ajatuksena oli, että esikuormitus tehdään siten, että liikenneympyrän rakentaminen olisi mahdollista käynnistää alkukesästä 2024 ja saattaa työ loppuun sopimuksen mukaisesti marraskuussa.
Haarajärvi sanoo, etteivät vastaavat työt saisi kestää liian pitkään. Mitään sakkojärjestelmää ei kuitenkaan ole olemassa, eli myöhästyneistä hankkeista ei voida rangaista.
Tänä vuonna ympyrästä pääsee läpi
Kuruntien liikenneympyrän rakentaminen maksaa noin 1,2 miljoonaa euroa. Pirkanmaan ely-keskus osallistuu hankkeen kustannuksiin 250 000 eurolla.
Jokihaara lupaa, että työ saadaan tänä vuonna siihen pisteeseen, että liikenneympyrästä pääsee ajamaan läpi Kuruntien suunnassa.
– Liikenneympyrä rakennetaan Kuruntiellä tasaisemmalle kohdalle, jotta Asuntilantieltä tulijoiden ei tarvitse lähteä liikkeelle ylämäkeen.
Tänä vuonna samalla alueella aloitetaan vielä toisenkin liikenneympyrän rakentaminen Asuntilantien ja Suolaniityntien risteykseen, eli luvassa on lisää poikkeuksellisia liikennejärjestelyjä.
Kyseessä on uuden väylän toinen pää, jonka on tarkoitus valmistua vuonna 2027.
Rankkasade muutti suunnitelmat
Liikenneympyröiden rakentamisen ohella Ylöjärvellä on kesken Lähdevainiontien tieremontti. Nyt suljettu tieosuus oli peruskorjauksen tarpeessa.
Peruskorjauksen piti sisältää Lähdevainiontien kaarteen loiventamisen ja rummun peruskorjauksen tai uusimisen.
Hankkeessa on ollut vastoinkäymisiä. Suunnittelun kilpailutuksessa ei ensin tullut tarjouksia ollenkaan, ja kun lopulta sellainen tuli, rankkasade pakotti muuttamaan aikatauluja.
Tie ja sen alittava siltarumpu vaurioituivat kovien ja pitkään kestäneiden sateiden seurauksena. Hanke oli tästä syystä polkaistava liikkeelle aiottua nopeammin.
Paikalle saatiin syksyllä asennettua uusi 2,8-metrinen putkisilta. Aiempi tierumpu oli 1,2-metrinen. Tierummut ja putkisillat ohjaavat veden tien ali ja estävät siten tulvimista.
– Nyt toukokuussa katu on tarkoitus päällystää ja avata sen jälkeen liikenteelle, Ari Jokihaara lupaa.
Remontin yhteydessä myös ajoratoja on levennetty, jotta linja-autot mahtuvat siitä paremmin kulkemaan. Kokonaisuus maksaa kaupungille 400 000 euroa.