Kilpailu käytetyistä puhelimista kiristyy, kun Prisma tuo verkkokauppaansa kierrätetyt puhelimet. Moni kuluttaja jättää vanhan älypuhelimen varapuhelimeksi, eikä kierrätä sitä.
Käytettyjen älypuhelinten bisnes kasvaa nopeasti, mutta markkinassa kytee nyt erikoinen ongelma.
Käytetyille luureille on kauppojen mukaan kova kysyntä ja uusia toimijoita astelee kilpakentälle yksi toisensa jälkeen, mutta vanhojen älypuhelinten kierrättäminen ontuu. Niitä ei tule markkinoille yhtä paljon kuin kysyntää olisi.
Edelleen vain noin joka kymmenes puhelin kierrätetään, arvioi Prisman kodintekniikan ja viihteen myyntipäällikkö Petrus Lesonen.
Viimeiseksi S-ryhmä kertoi tuovansa käytetyt puhelimet Prisman verkkokauppaan. SOK tiedotti viime viikolla myös laajentavansa Prismojen puhelinvalikoimaa.
Gigantti puolestaan toi käytetyt puhelimet valikoimiinsa vuosi sitten.
Käytettyjä älypuhelimia myyvät myös muun muassa Swappie, Verkkokauppa.com, iTapsa sekä Fonum.
Uusia puhelimia myydään Suomessa noin 2 miljoonaa kappaletta vuodessa.
Kännyköiden kierrättäminen ei ole juurikaan lisääntynyt viime vuosina, vaikka laitteita pyörii kotien nurkissa yllin kyllin, Lesonen sanoo.
– Maailmalla kierrätettyjen laitteiden myynti on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina. Suomessa tässä tullaan hiukan perässä.
Käytetty vai uusi luuri? Kysyimme asiaa Tampereen Kalevan Prismassa.
Kaupat ostavat jopa puhelimia, joissa on rikkoutunut näyttö
Käytettyjen puhelinten kierrättäminen ei ole lisääntynyt samaa tahtia kysynnän kasvun kanssa. Osa kaupoista on sitä mieltä, että se jarruttaa markkinan kehitystä.
– Tarvitsisimme enemmän käytettyjä laitteita, jotta niitä saataisiin myös uudelleenmyytyä, sanoo Prisman Lesonen.
Useimmiten vanha luuri jää pöytälaatikkoon varapuhelimeksi tai se annetaan jälkikasvulle. Uusi älypuhelin ostetaan tyypillisesti kahden–kolmen vuoden välein.
Myös Gigantin telecom-tuotteiden myyntipäällikön Jyri Helistön mukaan laitteiden saatavuus on ongelma käytettyjen puhelinten markkinassa.
Saatavuusongelmat koskevat Helistön mukaan erityisesti lippulaivamalleja, jotka ovat hinnoiltaan uutena markkinoiden yläpäässä ja joiden odotettu elinkaari on keskivertokännykkää pidempi.
Luonnollisesti haastavinta on saada myyntiin tuoreimpia, parin vuoden ikäisiä malleja.
Ostetuimpien käytettyjen puhelinten selkäpuolella on omenalogo. Vertailimme Applen älypuhelinten hyvitysarvoja ja hintoja käytettynä sekä uutena.
Swappien Pohjois- ja Länsi-Euroopan aluejohtaja Moona Pohjola uskoo, että käytettyjä laitteita riittää kaikille markkinoille mukaan astuneille. Laitteet tulisi saada kuitenkin kodeista liikkeelle entistä paremmin.
– Se, että ihmiset automaattisesti myisivät laitteensa uutta ostaessa, ei ole vielä muodostunut tavaksi. Siinä on vielä paljon tekemistä.
Pohjolan mukaan puhelinten vähäinen kierrättäminen ei ole Swappielle toistaiseksi ongelma, mutta se ei vastaa kysynnän tasoa.
– Ihmiset eivät ehkä ihan vielä ole ymmärtäneet, että puhelimilla on usein edelleen arvoa. Mekin ostetaan puhelimia, joissa on näyttö rikki tai naarmuja, Pohjola sanoo.