Helsingin päärautatieaseman edestä kulkeva Kaivokatu on suunniteltu suljettavaksi autoilta. Poliitikkoja suunnitelma jakaa.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta käsittelee tänään tiistaina päärautatieaseman edessä kulkevan Kaivokadun muuttamista autottomaksi. Edellisessä kokouksessa asia jäi pöydälle ja palautui nyt uudelleen käsittelyyn.
Kysyimme kolmen suurimman valtuustoryhmän puheenjohtajalta, mitä he ajattelevat suunnitelmasta.
Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Amanda Pasasen mukaan vihreät ovat innoissaan siitä, että Kaivokadusta tulisi viihtyisämpi paikka ilman autoja.
– Kaivokatu on portti kaupunkiin ja koko maan vilkkain kävelyalue. Moni ihminen, joka tulee ensimmäistä kertaa Helsinkiin, tulee siihen rautatieasemalta. Nyt sitä ei koeta viihtyisänä tai turvallisena ympäristönä, Pasanen sanoo.
Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja Maarit Vierusen mukaan suunnitelman läpimeno edellyttää autoliikenteen sujuvuuden varmistamista.
– Helsingin Kokoomus on aina lähtenyt siitä, että kaikilla liikennemuodoilla pitää päästä keskustaan, Vierunen sanoo.
Suunnitelman mukaan Esplanadeilla säilyisi neljä autokaistaa, mitä Vierunen pitää vähimmäisedellytyksenä sille, että Kaivokadulle voidaan tehdä muutoksia.
Kaivokatu on osa laajempaa Helsingin keskustan liikennesuunnitelmaa. SDP:n ryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoman mukaan keskustan muutokseen liittyy sen elinvoiman lisääminen.
– Ryhmämme näkee tässä suunnitelmassa paljon hyvää. Autottomuus mahdollistaa rautatieaseman ympäristön kehittämisen. Se avaa kahviloille ja ravintoloille uusia mahdollisuuksia, Heinäluoma kertoo.
Kokoomuksen Vierunen ehdottaa, että keskustan alla kulkeva huoltotunneli avattaisiin autoille läpikulkuun.
Vihreiden Pasasen mukaan huoltotunnelia ei ole teknisesti mahdollista avata nykyisellään läpiajoon. Sen sijaan autoja on tarkoitus ohjata tunnelin kautta alueen parkkihalleihin.
– Haluamme, että ihmiset tulevat keskustaan, eivätkä aja keskustan ali tai ohi, Pasanen sanoo.
Heinäluoman mukaan huoltotunnelin läpiajon mahdollistava ratkaisu olisi hyvin kallis. Myös hän kannattaa autojen ohjaamista parkkihalleihin.
– Tehostetaan olemassa olevan huoltotunnelin käyttöä, että saadaan veronmaksajien rahoilla tehty investointi kannattavaksi, Heinäluoma sanoo.
Kokoomuksen Vierusen mukaan yksi vaihtoehto on se, että Kaivokatua ei suljettaisi kokonaan autoilta.
– Jos huoltotunnelin käyttö ei ole mahdollista läpiajoväylänä, sitten pitäisi miettiä sitä, että Kaivokadulla pysyisi yksi kaista suuntaansa autoliikenteen käytössä.