Green Cup tähtää miljoonan liikevaihtoon pestävillä muovimukeillaan. Yritys toivoo, että tapahtumajärjestäjät vaihtaisivat tölkit hanajuomiin.
Lopelta käsin toimiva Green Cup on tänä kesänä vakuuttanut suurten tapahtumien järjestäjät uudelleen käytettävistä muovimukeistaan.
Kesäkuun lopulla yritys teki oman pesuennätyksensä, kun tappimattopesukoneen läpi meni viikossa 100 000 mukia. Resursseja olisi pestä jopa 50 000 mukia päivässä.
Kesä näyttää todistavan, että kahden nuoren miehen, Joar Löfin ja Nuutti Linnun, aloittama bisnes on herättänyt myös suuret festivaalijärjestäjät.
– Vihdoinkin pääsimme mukaan isoille festareille. Pystyimme todistamaan, että mukivarastoja ja pesukapasiteettia riittää, huokaa toimitusjohtaja Joar Löf mukilastia kuljettavan pakettiauton ratista.
Jopa 50 000 mukia pesuun päivässä
Mukikuormia on viety myös Olympiastadionin jättikonsertteihin.
Bändien mukaan brändättyjä mukeja näkyi Metallican ja Bruce Springsteenin kesän stadionkonserteissa.
– Saimme päämiehemme Re-uzin kautta Springsteen- ja Metallica-mukit käyttöömme. Ehkä jotain muutakin on stadionille tulossa elokuussa, toimitusjohtaja Joar Löf vinkkaa.
Ranskalainen Re-uz on Euroopan markkinajohtaja alalla ja Green Cupin yhteistyökumppani.
Elokuussa stadionilla konsertoi ainakin PMMP kaksi kertaa.
Coldplay konsertoi stadionilla tänä viikonloppuna sekä ensi viikon tiistaina ja keskiviikkona. Siellä ei Green Cupin mukeja näy.
– En tiedä, kenellä on sopimus mukeista, mutta aivan varmasti Coldplay-mukeja on kiertueelle tehty.
Green Cup eli Green vuokraus- ja pesupalvelut oy vuokraa mukeja tapahtumiin ja pesee ne Lopella uutta käyttöä varten.
Muutaman vuoden vanha yritys yrittää osaltaan vähentää kertakäyttömukien määrää Suomessa.
Jäävätkö tölkit pian tapahtumissa paitsioon?
Joar Löf toivoo, että kuluva kesä on vasta alkua ja ensi vuonna tapahtumissa kiertäisi jo kolminkertainen määrä mukeja.
– Esimerkiksi Provinssirockissa, Tuskassa ja Ruisrockissa olimme mukana kymmenillä tuhansilla mukeilla. Parissa päivässä ne pestiin ja toimitettiin taas seuraavaan tapahtumaan.
Oluet ja siiderit nautitaan tapahtumissa monesti edelleen tölkeistä. Löf on kuitenkin haistavinaan, että paluu hanajuomiin voisi olla lähivuosina edessä. Hän uskoo, että hanajuomat tekevät paluun 2030 mennessä pakkaus- ja pakkausjätedirektiivin takia.
Kasvanut mukirumba näkyy myös liikevaihdossa.
– Tavoite on päästä miljoonan euron liikevaihtoon. Se voi olla vähän liikaa, mutta siihen ainakin pyrimme.