Under årets fyra första månader såldes sammanlagt 78 193 bilar i landet, av dessa var 22 429 renodlade elbilar, enligt färska siffror från fordonsanalysföretaget Vroom. Det motsvarar en andel på 28,7 procent – mer än någon annan form av biltyp. 2017 låg andelen på 1,2 procent.
– Det här är första gången någonsin som el är det mest populära drivmedlet i landet. Det är lite häftigt. Det är också anmärkningsvärt att el som drivmedel inte är något storstadsfenomen. Det är en bred spridning i hela landet, säger Thomas Bergman, försäljningschef på Vroom.
Nyförsäljning av bilar
Renodlade elbilar är första gången den mest sålda biltypen.
Källa: Fordonsanalysföretaget Vroom. Grafik: Jonas Backlund.
I fråga om antal sålda elbilar ligger Stockholms län helt klart i topp. Men när det gäller andelen av den totala försäljningen hamnar länet på plats 13. Högst andel har i stället Jämtlands län med 39,4 procent.
– Jag är inte överraskad av den här utvecklingen, säger Thomas Bergman som ser flera anledningar till elbilens erövringar.
Han nämner en stigande miljömedvetenhet, bonus malus-upplägg och skenande priser på bensin och diesel som avgörande orsaker. Dessutom har utbudet av elbilar breddats betydligt. 2017 fanns det 12 elbilsmodeller på marknaden, i dag finns det över 50.
– Den ekonomiska aspekten är viktig. Elbilarna är dyra i inköp, men sedan är driftskostnaderna väldigt låga. Beträffande själva ägandet finns det en väldigt stark koppling till privatleasing, säger Thomas Bergman.

Foto: Erik Abel
Om man tittar på de bilar som köps av privatpersoner i dag så är drygt hälften leasade. För elbilar är den siffran närmare 75 procent.
Leasing blev också lösningen för Magdalena Gavelin och hennes familj när de beslutade sig för att ersätta familjens ena dieselbil med en elbil.
– Vi är ganska ekonomiska av oss och min man har suttit och gjort beräkningar. Han kom fram till att vi hade månadskostnader på 5 000–6 000 kronor för dieselbilen. Då bestämde vi att vi måste göra en förändring. Enligt hans beräkningar kommer vi att spara ungefär 2 000 kronor i månaden när vi byter till el.

Foto: Erik Abel
Elbilar ökar i hela landet
Elbilars andel av nyförsäljningen under januari till april 2022.
Källa: Fordonsanalysföretaget Vroom. Grafik: Jonas Backlund.
Familjen bor en bit utanför Umeå i Västerbottens län, det län som har näst högst andel sålda elbilar i landet. Magdalena kör ungefär fyra mil om dagen till och från sitt arbete. Ovanpå detta ska mat handlas och barn skjutsas till träningar. Så det blir en del åkande, även om det inte handlar om några hisnande långa sträckor. Hon framhåller att skälen till att de nu övergår till el är ekonomiska, snarare än miljömässiga.
– Jag vill ju säga det, men jag jobbar på en fabrik som tillverkar skogsmaskiner, så det går väl inte riktigt, säger Magdalena Gavelin och skrattar.
Hon konstaterar att familjen möttes av en hel del skepsis när de för ett halvår sedan berättade att de beställt en elbil.
– Folk förstod verkligen inte. Sedan var det ju lite roligt när bränslepriserna steg. Då blev folk nyfikna istället och började ställa frågor. Men vi behåller ju den ena dieselbilen, som en just-in-case-bil. Man vet ju inte riktigt än med elbilar.
Läs mer:
Han skaffade elbil utan att ha egen laddare: ”Kommer aldrig gå tillbaka till fossildrivet”
Kommunerna och regionerna som är bäst på miljöfordon