Joissakin konservatiivisissa ja uskonnollisissa piireissä on paheksuttu avajaisten esitystä, joka toi mieleen Da Vincin teoksen Viimeinen ehtoollinen.
Pariisin olympialaisten järjestäjät pyysivät sunnuntaina anteeksi niiltä, joiden mielestä yksi avajaisten kohutuimmista esityksistä oli loukkaava.
Dionysos-jumalan tähdittämää lauluesitystä on rinnastettu Leonardo Da Vincin kuuluisaan teokseen Viimeinen ehtoollinen. Järjestäjät eivät ole esitystä niin nimenneet.
Esitykseen osallistui muun muassa drag-kuningattaria, transsukupuolinen malli ja lähes alaston laulaja pukeutuneena viinin jumala Dionysokseksi.
Da Vincin Viimeinen ehtoollinen kuvaa Jeesusta opetuslapsien kanssa viimeisellä illallisella ennen ristiinnaulitsemista.
Esitys on herättänyt pahennusta joidenkin katolilaisten ja esimerkiksi Yhdysvaltojen uskonnollisen oikeiston piirissä. Ranskan katolisen katolisen kirkon piispojen konferenssi on antanut lausunnon, jonka mukaan teos oli ”kristinuskoa pilkkaava”.
Esitystä puolustaneet korostavat suvaitsevaisuutta. Niin teki myös Pariisin olympialaisten perjantaiset avajaiset ohjannut Thomas Jolly.
– Tarkoitukseni ei ollut millään lailla olla hävytön tai turmiollinen. Ajatuksena oli yksinkertaisesti se, että moninaisuuden kautta halusimme ottaa kaikki kollektiivisesti mukaan, avajaisten taiteellinen johtaja Jolly sanoi.
Myös olympiakomitean tiedottaja Anne Descamps oli samalla linjalla.
– Tietenkään ei ole ollut tarkoitus loukata mitään uskonnollista ryhmää. Päinvastoin, luulen että Thomas Jollyn tarkoitus oli juhlia yhteisöjen suvaitsevaisuutta, Descamps sanoi.
Descampisin mukaan yleisökyselyt osoittavat, että Jollyn viesti on mennyt perille.
Ranskassa on pitkä maallisuuden perinne. Jumalanpilkkaa ei tunneta laissa, päinvastoin sitä pidetään tärkeänä osana sananvapautta.
Lähteet: AP, Reuters