Ohikulkijan havainto pelasti Iisalmessa loukkaantuneen kuljettajan, joka oli jumissa autossa koko yön. Pelastajilla on useita toiveita ihmisille onnettomuuspaikoilla.
Henkilöauto oli pimeänä syysiltana katollaan pusikossa Iisalmen pohjoispuolella. Viitostien liikenne soljui ohi koko yön, seuraavan aamun ja päivän ajan ilman, että kukaan hälytti apua. Auton sisällä oli loukkaantunut kuljettaja, joka ei päässyt ulos jalan jäätyä puristuksiin. Miehellä ei ollut puhelinta mukana.
Vasta seuraavana iltapäivänä yksi ohikulkija ihmetteli, miksi opastetaulu oli rikkoutunut. Hän päätti pysähtyä ja lähteä tarkistamaan. Näin löytyi valtatieltä ojaan suistunut auto, joka oli päätynyt katolleen tiheään pusikkoon.
Löydön tehnyt soitti hätäkeskukseen. Loukkaantunut kuljettaja sai lopulta apua, lähemmäs vuorokausi ulosajon jälkeen. Mies kuljetettiin hoitoon Kuopion yliopistolliseen sairaalaan. Poliisin mukaan päihteillä ei ollut osuutta tapahtuneeseen.
”Mieti, jos siinä on joku läheinen”
Palopäällikkö Lari Parkkisella on yli 20 vuoden kokemus Pohjois-Karjalan pelastuslaitokselta. Hänen mielestään onnettomuuspaikalle sattuneiden ihmisten käyttäytyminen on muuttunut.
– Valitettavasti käytäntö tuntuu nykyisin olevan se, että ajetaan ohi ja soitetaan vauhdista hätäkeskukseen eikä tarkisteta, mitä siellä on tapahtunut ja onko joku todellisessa vaarassa, Parkkinen kertoo.
Pelkkä hälytys ilman tilanteen tarkistusta voi teettää turhaa työtä. Esimerkiksi Pohjois-Karjalassa onnettomuuspaikkojen tarkistuskeikkoja on useita joka kuukausi.
Palopäällikkö muistuttaa, että on kansallisvelvollisuus pysähtyä ja antaa apua hätätilanteessa.
– Mieti, jos asia sattuisi jollekin läheiselle ja hän tarvitsee apua. Auta samalla tavalla kanssaihmistä, Parkkinen kehottaa.
Mikäli onnettomuuspaikalla näkee pelastusajoneuvoja tai poliisin tai pelastajien laittamia nauhoja, tapaus on jo viranomaisten hoidossa eikä siitä tarvitse enää tehdä ilmoitusta.
Sen sijaan pelastajat toivovat turvallisuussyistä, että kun havaitset hälytysajoneuvojen valoja edessäsi, hiljennät reilusti vauhtia.
Toinen harras toive on, ettet pysähdy videoimaan, vaan kunnioitat lähimmäistä.
– Hyvinkin läheltä kuvataan onnettomuuspaikkaa. Siinäkin voisi ajatella, että entä jos itse tai oma läheinen on siinä ja ulkopuoliset kuvaavat ja videot lähtevät leviämään. Se ei ole hyvä asia yksityisyyden suojan takia, Parkkinen perustelee.
Hälytysajoneuvoissa voi nykyään nähdä aiheesta tarroja: ”Kuvaa elämää, älä onnettomuuspaikkaa”.