Petteri Orpon mukaan Espoo–Lohja-raide on tärkeä Uudenmaan tiivistämiseksi. Salosta Lohjalle kulkeva, matka-aikaa lyhentävä osuus ei ole nykyisen hallituksen ohjelmassa.
Pääministeri Petteri Orpo korostaa Ylen haastattelussa, että kuluvalla hallituskaudella Länsiradasta on määrä rakentaa vain radan molemmat päät. Oikorata Salosta Lohjalle on tulevien hallitusten asia, hän painottaa.
– Meidän hallituksemme ei ole tekemässä koko yhteysväliä ja käyttämässä miljardeja. Me toteutamme Espoo–Lohja-kaksoisraiteen ja Turun päässä lyhyen pätkän. Koko yhteysväli, eli kallis oikorata on tulevien hallitusten asia, Orpo sanoo.
Länsirata on kohdannut kesän aikana arvostelua erityisesti sen jälkeen, kun hanke jäi ilman EU-tukea viimeisimmässä CEF-rahoitusvälineen haussa.
Länsirata-hankeyhtiön toimitusjohtaja Pekka Ottavainen korosti heti tukipäätöksen jälkeen, että rahoitusta haetaan myöhemmin uudestaan, kun suunnittelu on edennyt pidemmälle.
– Vuoden tai kahden sisällä [uuden EU-komission] tuet ovat haettavissa, eikä mikään estä meitä olemasta mukana. Uskon, että silloin mahdollisuudet saada tukea ovat vielä paremmat, Ottavainen sanoi Ylelle heinäkuussa.
Hallituksen infraohjelma kunnostaa väyliä ympäri maata
Pääministeri Orpo painottaa, että hallitusohjelmassa edistetään useita infrahankkeita eri puolilla maata.
– Käytämme Länsirataan 400 miljoonaa budjettirahaa. 500–600 miljoonaa käytetään pääradan kehittämiseen ja satoja miljoonia idän yhteyksiin, kuten valtatien 5 korjaamiseen, Orpo sanoo.
Länsirata etenee kesän jälkeen radan varren kaupunkien ja valtion neuvotteluilla kuntien rahoituksen koosta.