Espoon kaupunkiradan rakennustyöt etenevät heinäkuussa silmissä. Vanhat kiskot on purettu valtaosalta rataosuutta.
Espoossa ja Kauniaisissa rakennetaan poikkeuksellisen kiivaasti uutta junarataa.
Töiden vuoksi liikenne on kokonaan poikki Rantaradalla Leppävaaran ja Kauklahden väliltä viiden viikon ajan.
Myös kaukojunaliikenne Helsingin ja Turun välillä on keskeytyksissä. Junaliikenne on korvattu busseilla heinäkuun loppupuolelle asti.
Kyseessä on yksi pääkaupunkiseudun suurimmista työmaista tällä hetkellä. Noin 12 kilometrin matkalla Espoon Leppävaarasta Kaupunginkallion tunnelille työskentelee katkoksen aikana satoja ihmisiä.
Selvitimme, mitä kaupunkiradan työmaalla heinäkuussa tapahtuu.
Hätkähdyttävintä on, että vanhat kiskot on purettu valtaosalta rataosuutta. Tämä on tehty sen vuoksi, että radan paikoin savista pohjaa on tarvetta vahvistaa.
Osa radan perustuksista on jopa 1800-luvun puolelta.
– Vaihdamme huonolaatuista maa-ainesta kantavampaan, ja teemme stabilointityötä muun muassa järeitä paalulaattoja asentamalla, sanoo projektipäällikkö Tommi Rosenvall Väylävirastosta.
Kiskot on poistettu paikoin senkin vuoksi, että kalliosta irrotettavaa kiveä pystyttäisiin käsittelemään paremmin.
Kaupunkilaisille näkyvin ja kuuluvin työ on nimenomaan kallioiden louhiminen. Urakka on valtava.
Kallioita räjäytetään uusien kiskojen tieltä yli 130 000 kuutiota. Määrä on enemmän kuin esimerkiksi Eduskuntatalon tilavuus.
Rosenvall kertoo, että louhetta kuljetaan pois tuhansia kuorma-autollisia.
Kiviaines murskataan, ja se pyritään käyttämään kaupunkiradan rakenteissa.
Radalle tulee myös useita uusia siltoja. Esimerkiksi Kauniaisissa valmistellaan viiden sillan rakentamista.
Työt etenevät aikataulussa
Radalla on meneillään neljäs työviikko. Liikennekatkos alkoi juhannuksen jälkeen.
Hankkeen projektipäällikkö Tommi Rosenvall vakuuttaa, että työt ovat edenneet tarkasti aikataulussa.
Lähijunaliikenne ja Turun junat palaavat Rosenvallin arvion mukaan radalle suunnitellusti heinäkuun lopussa.
– Joitain pieniä yllätyksiä on tullut vastaan, esimerkiksi kaivutöitä on hidastanut maakerroksista löytynyt louhe, mutta se ei vaikuta aikatauluun.
Tällä viikolla kaikissa kohteissa ryhdytään rakentamaan vanhaa rataa takaisin ajokuntoon. Liikenne radalla käynnistyy jälleen 29. heinäkuuta.
– Pölkyt ja kiskot pitää olla paikoillaan hyvissä ajoin ennen kuin liikennekatko päättyy ja junaliikenne käynnistyy, jotta sähköratarakenteet ovat asiallisessa kunnossa, Rosenvall korostaa.
Radan rakennustöiden vuoksi vastaavanlaisia keskeytyksiä junaliikenteessä on myös tulevina vuosina. Liikenne seisahtuu juhannuksen jälkeen viideksi viikoksi myös vuosina 2025–2027.
Lisäksi keväisin on neljä yhden vuorokauden katkoa, jolloin valmistellaan kesän töitä, ja syksyisin viisi lyhyttä junaliikenteen keskeytystä.