Mikäli vuorolle on kysyntää ja kokeilun tulokset ovat hyvät, jatketaan päivävuoroja myös kokeilun jälkeenkin.
VR yhteistyössä Itä-Lapin kuntien kanssa kokeilee päiväjunayhteyttä Kemijärvelle saakka. Päiväjuna ei kuitenkaan liikennöi kaupunkiin joka päivä, vaan ainoastaan vilkkaampina sesonkeina, kuten jouluna, hiihto- ja pääsiäislomina ja ruska-aikaan. Vuoroa ja sen suosiota kokeillaan aluksi vuoden verran.
Tähän saakka Kemijärvelle on tullut yksi juna: Helsingistä lähtevä yöjuna, joka on saapunut Kemijärven asemalle aamusta. Kemijärven ainoa lähtevä vuoro on niin ikään yöjuna.
Kokeilu alkaa joulukuussa, jolloin päiväjuna jatkaa Rovaniemeltä Kemijärvelle viikoilla 51 ja 52. Ensi vuonna päiväjuna liikennöi Kemijärvelle viikoilla 1, 7–10, 15–16, 27–30, 36–38 ja 41–42.
Tänä vuonna kokeilu maksaa Itä-Lapin kunnille yhteensä 4000 euroa. Ensi vuoden hintalappu on 32 000 euroa, josta Kemijärvi maksaa puolet.
– Nämähän ovat minimaalisia kustannuksia, jos tästä on taloudellista hyötyä Itä-Lapille, toteaa Kemijärven kaupunginhallituksen puheenjohtaja Juhani Tapio (kesk.)
Kunta / kaupunki | 2024 – 25 Osuus % |
2024 Summa euroa |
2025 Summa euroa |
Kemijärvi | 50 | 2000 | 16000 |
Salla | 20 | 800 | 6400 |
Pelkosenniemi | 20 | 800 | 6400 |
Savukoski | 8 | 320 | 2560 |
Posio | 2 | 80 | 640 |
Yhteensä | 100 | 4000 | 3200 |
Tapion arvion mukaan päivävuoro palvelee vapaa-ajan matkailijoiden lisäksi myös työmatkaliikennettä.
– Matkailijoita odotetaan Kemijärvellä Pyhälle ja Suomulle. Käymme myös keskusteluja jatkoyhteyden saamisesta Kemijärveltä Sallaan.
Hän kertoo, että mikäli vuorolle on kysyntää ja pilotin tulokset ovat hyvät, jatketaan päivävuoroja myös kokeilun jälkeenkin.
– Vuoron menestyminen on hirveän paljon kiinni siitä, miten Itä-Lapin kunnat ja VR yhdessä saavat vuoroa markkinoitua matkailijoille, Tapio näkee.