Petra Laitin pohdinnat ovat osa laajempaa keskustelua. Alkuperäiskansat ympäri maailman puhuvat alkuperäisten nimien käyttöönotosta.
Mira Rauhala,
Xia Torikka
Suomalaisessa mediassa kauhisteltiin, kun saamelaisvaikuttaja Petra Laiti aloitti keskustelun Lappi ja Lapland sanojen ongelmallisuudesta. Otsikoissa asia kuitenkin käännettiin nopeasti sanojen käyttämisen kieltämiseksi.
Keskustelu siitä, mitä sanaa pohjoisimmasta Suomesta tulisi käyttää, on kytenyt jo jonkun aikaa. Esimerkiksi suomenruotsalaisessa mediassa kehotettiin jo vuonna 2021 käyttämään Sápmi-nimitystä saamelaisalueesta puhuttaessa tarkoittaen saamelaisten perinteisesti asuttamaa aluetta Pohjoismaissa ja Kuolan niemimaalla.
Petra Laiti haluaa kirjoituksessaan nostaa esille, että saamelaisalue tulisi tuntea nimellä Sápmi yli valtionrajojen. Saamelaiset ovat asuttaneet Norjan, Ruotsin ja Suomen pohjoisosia sekä Venäjällä Kuolan niemimaata jo ennen nykyisten valtionrajojen muodostumista. Tätä aluetta kutsutaan suomeksi myös nimellä Saamenmaa (pohjoissaameksi Sápmi, inarinsaameksi Säämi ja koltansaameksi Sääʹmm).
Laitin tarkoituksena oli herättää keskustelua erityisesti Lapland-sanan ja siitä johdettujen rasististen nimitysten ongelmallisuudesta.
– Jos etsii tietoa siitä, mikä Lapland on, saa hyvin ristiriitaista tietoa. Saattaa löytää kartan yhdestä Ruotsin maakunnasta, Suomessa sijaitsevasta maakunnasta taikka ikivanhasta saamelaisalueesta. Lisäksi voi löytää fiktiivisiä karttoja joulupukin asuinpaikasta. Tämä sekasotku englanninkielisestä sanasta sekoittaa myös sitä, millaista tietoa saamelaisista saadaan.
Paikkojen kutsuminen alkuperäiskansojen käyttämillä nimillä on osa suurempaa liikettä
Petra Laiti kertoo, että hän halusi herättää keskustelua ja toivoo, että tulevaisuudessa edellä mainitun esimerkin tapaiset muutokset olisivat mahdollisia. Hänen mukaansa se auttaisi myös valtaväestöä ymmärtämään konkreettisesti, että kyse on yhdestä kansasta valtionrajoista huolimatta.
Keskustelua alkuperäisistä paikannimistä on käyty laajemminkin maailmalla, ja alkuperäiskansat ovat ottaneet käyttöönsä paikkojen alkuperäisiä nimityksiä.
Muun muassa Australiassa 2000-luvun alkupuolella otettiin viralliseen käyttöön Uluru-vuoren alkuperäinen nimi. Alueen alkuperäiskansa anangut oli kutsunut paikkaa Uluruksi jo muinaisajoista lähtien, mutta 1800-luvun eurooppalaiset siirtolaiset alkoivat kutsua paikkaa nimellä Ayers Rock.
Myös kokonaisia maita ja alueita on alkuperäiskansayhteisöissä alettu kutsua alueiden alkuperäiskansanimillä, kuten Aotearoa puhuttaessa Uudesta-Seelannista ja Kalaallit Nunaat tarkoittaen Grönlantia.
Kielitieteilijä: ”Vakiintuneita nimityksiä on vaikea muuttaa”
Massaturismin lisääntyminen pohjoisessa on tuonut mukanaan omat haasteensa. Petra Laitin mukaan se, mitä turisteille markkinoidaan Lapland-sanan kautta, on monille paikallisille vierasta. Esimerkiksi hän nostaa matkailijoille tarjottavat lasi-iglut ja koiravaljakkoajelut, jotka ovat peräisin muista alkuperäiskansakulttuureista.
– Lapland-sanalla rakennetaan fiktiivistä kertomusta, jonka matkailijat voivat ostaa ja tulla kokemaan. Sen myötä on aina vain helpompaa luoda turisteille mielikuvaa siitä, että paikallisia ei ole olemassa.
Suomenkielinen Lappi-sana ei Laitin mielestä ole yhtä ongelmallinen kuin Lapland, mutta itse hän välttää sen käyttöä.
Kielitieteilijä ja Oulun yliopiston inarinsaamen yliopistolehtori Marja-Liisa Olthuisin mukaan nykypäivänä on selvää, että Lappi-sanalla viitataan maakuntaan ja Sápmi-sanalla saamelaisalueeseen, joka on suppeampi.
– Jotkut sanovat, että Peräpohjola olisi parempi nimitys, mutta en tiedä, onko sekään parempi. Siihen kuuluvat myös Rovaniemen, Kemin ja Tornion alueet.
Olthuis on itse elänyt ajan, jolloin muun muassa ”lappi” ja ”lapin kieli” olivat hyvin tavallisia sanoja kirjallisuudessa. Elettiin 1970- ja 1980-lukujen aikaa. Hänen mukaansa 1990-luvun tienoilla alettiin laajemmin puhua saamen kielistä lapin kielen sijaan.
– Vakiintuneita nimityksiä on vaikea muuttaa, hän toteaa.
Katso videolta jakso dokumenttisarjasta Meidän aika, jossa Petra Laiti kertoo, miksi hänelle on tärkeää taistella saamelaisten oikeuksien puolesta: