Nokialainen pienpanimo on poikkeus, sillä Helsingin pörssiin ei ole viime aikoina juuri listautunut uusia yrityksiä. Pörssistä yhtiö hakee rahaa isoihin investointeihin.
Nokian Panimo suunnittelee listautumista Helsingin pörssin pienten kasvuyhtiöiden First North -markkinapaikalle.
Panimon nykyinen tuotantokapasiteetti ei riitä sesongin kysyntähuippuihin. Siksi yhtiö haluaa laajentaa tuotantoaan.
– Päätarkoitus tällä mahdollisella listautumisella on hakea kasvurahoitusta meidän investointeihin, hallituksen puheenjohtaja Jarmo Puputti sanoo.
Yhtiö tiedotti asiasta tiistaina. Se päättää mahdollisen listautumisen ja listautumisannin toteutuksesta ja ajankohdasta myöhemmin.
Helsingin pörssiin on viime aikoina listautunut varsin vähän uusia yrityksiä.
Jarmo Puputin mukaan panimo on miettinyt jo pidempään hyvää ajankohtaa listautumiselle.
– Nyt on nähty, että nimenomaan tämän yhtiön kasvutilanne ja ja suunnitelmat ovat sellaisia, että olemme valmiita lähtemään tälle polulle, Puputti sanoo.
Yhtiöllä on tällä hetkellä lähes 2 000 osakkeenomistajaa.
Pienpanimoiden pikkujättiläinen haluaa kasvaa
Nokian Panimo kertoo olevansa liikevaihdoltaan Suomen toiseksi suurin pienpanimo ja viidenneksi suurin panimo.
Yhtiön liikevaihto oli viime vuonna noin 12 miljoonaa euroa ja liikevoitto 1,7 miljoonaa euroa.
Vuoteen 2029 mennessä tavoitteena on kasvattaa liikevaihto yli 20 miljoonaan euroon.
Keisari-oluista tunnettu yhtiö valmistaa kaikki tuotteensa Nokialla.
Jotta tuotantoa voidaan laajentaa, panimo tarvitsee uusia tiloja ja uutta tekniikkaa.
– Aloitimme syksyllä yhtiöhistorian suurimman investoinnin eli uusi logistiikkakeskus nousee tuohon tuotantotilojen viereen, toimitusjohtaja Janne Paavola kertoo.
Yli neljää miljoonaa euroa maksavat uudet tilat saadaan käyttöön vielä kevään aikana. Näin nykyiset varastotilat vapautuvat tuotannon tarpeisiin.
Yhtiö aikoo jatkossakin pitää tuotantonsa Nokialla ja palkata uusia työntekijöitä tarpeen mukaan. Tuotteiden vientiä ulkomaille ei ole ainakaan vielä suunnitelmissa.
Myös oma lonkero tulossa
Nokian Panimon johdolla on mielessä monta muutakin kehityskohdetta.
Yhtiö aikoo ottaa panemisen yhteydessä syntyvän hiilidioksidin talteen ja käyttää sitä virvoitusjuomissaan.
Nokian Panimo haluaa myös alkoholittomien oluiden markkinoille. Tätä varten tarvitaan laitteisto alkoholinpoistoon.
Kehitettävää riittää myös pakkauslinjastolla, sillä tavoitteena on myydä jatkossa yksittäisten tölkkien lisäksi juomia myös monipakkauksina.
Yhtiö myi viime vuonna 6,1 miljoonaa litraa olutta. Muiden juomien myyntivolyymi oli 2,2 miljoonaa litraa. Tänä keväänä panimo aikoo tuoda markkinoille myös omat lonkerojuomansa.
Kaikkiaan noin kymmenen miljoonan euron investointisuunnitelma tähtää tulevaisuudessa yli 12 miljoonan olutlitran tuotantoon.
– Uskomme omaan juttuumme. Vaikka kuluttajien ostovoima on ollut viime aikoina aiempaa heikompaa, uskomme että parempia aikoja on tulossa, Paavola sanoo.