Tunnettujen höyrylaivojen kohtalo on vielä auki.
Sami Ikonen,
Saara-Miira Kokkonen,
Jaakko Palvaila
Savonlinnan perinteisten höyrylaivojen ympärillä kuohuu. Viimeisimpänä käänteenä työeläkevakuutusyhtiö Elo haki laivayhtiötä viikko sitten konkurssiin.
Etelä-Savon käräjäoikeudesta selviää, että Vip Cruisella oli maksamatta eläkemaksuja ja niiden viivästyskorkoja vuoden ajalta yli 22 000 euroa.
Yhtiö kuittasi rästit tällä viikolla.
Risteilyt jatkuvat
Savonlinnan höyrylaivoja liikennöi Vip Cruise, jonka omistaa LP Management. Sen toimitusjohtaja Janne Leinonen ilmoitti maanantaina, että kuluva kesä on höyrylaivoille viimeinen Savonlinnassa: niille etsitään ostajia, ensisijassa ulkomailta.
LP Managementin hallituksen puheenjohtaja ja osaomistaja Markku Kankaala kertoi seuraavana päivänä, ettei tällaista päätöstä ole sovittu. Kankaala uskoo, että risteilyt jatkuvat Savonlinnassa.
Leinonen kertoo, että tällä hetkellä risteilyalusten toiminta jatkuu normaalisti.
Kaupunki tuki valtuutetun yritystä
Savonlinnan seudun matkailun toimitusjohtaja Jaana Komi sanoo Leinosen myyntiaikeiden tulleen sokkina. Kaupunki markkinoi itseään kansainvälisille vieraille Euroopan höyrylaivapääkaupunkina. Risteilyillä on tänäkin kesänä käytetty arvovaltaisia vieraita.
– Ne luovat tietyn tunnelman satamaan. Jos höyrylaivat sieltä katoavat, sillä on aika iso imagollinen merkitys kaupungille, Komi sanoo.
Savonlinnan kaupunki on tukenut höyrylaivaristeilyjä, joita Saimaalla on ollut yli vuosisadan. Viime vuonna elinkeinojaosto myönsi 15 000 euroa Vip Cruisen omistaman luksusristeilijä Paul Wahlin tukemiseen. Päätöksen esitteli kaupunginjohtaja Janne Laine.
Nyt LP Management on kuitenkin siirtämässä Paul Wahlia Etelä-Suomeen Tammisaareen Suomenlahden rantaan. Kankaala ja Leinonen sanovat, että siirron esteenä ovat Saimaan kanavan tämänhetkiset liikennerajoitukset.
Janne Leinosella on vaikutusvaltaa kaupungin asioissa. Hän istuu Savonlinnan kaupunginvaltuustossa ja on teknisen lautakunnan jäsen. Valtuustokausi on kokoomuksen edustajalle ensimmäinen.
Leinosella ja Savonlinnalla on myös tahroja yhteistyössä. Muutama vuosi sitten risteily-yrittäjä riiteli kaupungin omistaman museolaiva s/s Savonlinnan käytöstä.
Tilanne kärjistyi kesäkuussa 2021, kun kaupunki ei suostunut, että vanhaa alusta käytetään pitkillä kaupunkien välisillä risteilyillä ja Leinonen vei riidan oikeuteen.
Etelä-Savon käräjäoikeus asettui kaupungin puolelle ja määräsi Leinosen maksamaan kaupungin oikeudenkäyntikuluja yli 18 000 eurolla.
S/s Savonlinnalla ei ole nyt vuokrasopimusta tai risteilytoimintaa.
Laivakiistasta ovat uutisoineet aiemmin esimerkiksi Ilta-Sanomat ja Itä-Savo.
Ajokielto kesken sesongin
Vip Cruisen kaksi höyrylaivaa Punkaharju ja Saaristo olivat heinäkuun alussa ajokiellossa. Traficom sai aluksien kunnosta vinkin, jonka kautta niistä löytyi vikoja. Leinonen kommentoi aluksi, että viat liittyivät alusten paineastiaan.
Myöhemmin Leinonen kertoi, ettei ajokiellon aikana tehdyssä toisessa tarkistuksessa löydetty vikoja.
Punkaharjun ajokielto kesti seitsemän päivää ja Saariston kymmenen.
Kiellon aikana Vip Cruise kuitenkin järjesti risteilyjä. Yle uutisoi, että lauantaina 6. päivänä molemmilla laivoilla kuljetettiin vieraita.
Leinonen myönsi virheensä ja lisäsi laivojen olleen turvallisia. Hän toivoi lisäaikaa katsastuksen tekemiseen, mutta Traficom piti ajokiellot voimassa.
Ajokielto oli yrittäjälle iso kolaus, sillä käynnissä oli keskeisin risteilysesonki.
Poliisi on aloittanut asiasta esitutkinnan ja selvittää, millaisia matkoja laivat liikkuivat ajokiellossa. Poliisi ei tässä vaiheessa kommentoi enempää.
Muutama päivä sen jälkeen kun esitutkinta tuli julki, Leinonen ilmoitti myyvänsä laivat.