Hem Ekonomi Privatleasing visade sig bli mycket dyrare än att köpa bilen

Privatleasing visade sig bli mycket dyrare än att köpa bilen

förbi admin
0 kommentar

Men med facit i hand kan vi konstatera att vi har haft fel.

Verkligheten för de som skrev på ett leasingkontrakt för tre år sedan är den motsatta. De som däremot köpte en bil för tre år sedan, i stället för att privatleasa den, har kunnat spara över 50 000 kronor.

Orsaken är de extremt höga andrahandsvärdena på begagnatmarknaden. De gör att värdeminskningen på tre år gamla bilar är nästintill försumbar. De höga restvärdena i bilarna gynnar finansbolag och bilhandel, som nu kan göra stora vinster på leasingbilar som lämnas tillbaka.

Vad är det då som trycker upp begagnatpriserna?

– Komponentbrist de senaste åren har orsakat långa leveranstider och brist på nya bilar. Kriget (i Ukraina) har orsakat ytterligare störningar i handelskedjorna och därmed bidragit till att förlänga leveranstiden. Bristen på nya bilar är den faktor som vi bedömer har starkast påverkan uppåt på begagnatpriset, säger Karl Wahlin på Bilpriser.se, ett bilvärderingsföretag som bland annat gör värdeminskningsanalyser.

Komponentbrist och störningar i handelskedjorna har drivit upp begagnatpriserna, enligt Karl Wahlin på Bilpriser.se.

Foto: Bilpriser.se

En annan faktor som påverkat begagnat-priserna är enligt Karl Wahlin malus-skatten på nya bilar med förbränningsmotor. Den har minskat nyförsäljningen av fossildrivna bilar, och det har i sin tur drivit upp priserna på de här bilarna på begagnatmarknaden. De höjda förmånsvärdena är ytterligare en faktor. När tjänstebilsförare börjar söka efter privata bilar för sina transportbehov, så innebär det också en ökad efterfrågan på begagnatmarknaden.

För att räkna ut vilka kostnader den som leasat respektive köpt en bil för tre år sedan haft så letar vi upp tre år gamla annonserbjudanden i Dagens Nyheter, från mars 2019. Tyvärr fanns det inga elektrifierade alternativ under den här månaden – den elbilsboom vi ser i dag hade helt enkelt inte kommit igång då.

I samtliga fall har privatköp blivit mer lönsamt än privatleasing av bilarna, visar våra analyser.

Ett exempel är Skoda Octavia Ambition TSI 115. Denna kombi erbjöds i annonser från Skoda-handlare i Stockholm för 2 399 kronor per månad – för ett privatleasingkontrakt i 36 månader, med 1 000 mil per år i tillåten körsträcka. I samma annons erbjöds bilen för kontantpriset 193 900 kronor.

Skoda Octavia Ambition TSI 115

Skoda Octavia Ambition TSI 115

Foto: Patrik Lindgren

Med facit i hand kan vi konstatera att bilkunden som då slog till på privatleasing i dag har betalat 43 000 kronor mer för bilen jämfört med den som köpte en likadan Skoda Octavia.

Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF, Motorbranschens riksförbund, håller med om slutsatserna i våra analyser.

– Er tes är inte helt fel. Det är en ganska unik situation vi har på bilmarknaden i dag, säger Klaus Silfvenius.

Vilka är det som tjänar pengar på värdeökningen på begagnade bilar?

– Det är bolaget som äger bilarna, alltså finansbolaget. Men i vissa fall kan de sprida risken genom avtal om återköp med bilåterförsäljaren. I sådana fall kan även bilhandlaren få ta del av prisuppgången på leasade bilar, förklarar Klaus Silfvenius.

Någon möjlighet att som leasingtagare få del av de oväntat höga begagnatpriserna finns däremot inte. Kunden, alltså leasetagaren, får inte köpa ut bilen till den restskuld som finns i kontraktet. Det skulle få leasingavtalet att se ut som ett förtäckt avbetalningsköp, vilket bland annat innebär krav på kontantinsats.

Vad en privatperson ska välja beror på vilka risker han eller hon vill ta, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF, Motorbranschens riksförbund.

Vad en privatperson ska välja beror på vilka risker han eller hon vill ta, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF, Motorbranschens riksförbund.

Foto: MRF

– Om leasingbolaget eller bilhandlaren säljer bilen till leasetagaren efter leasingperiodens utgång måste det enligt lag vara till ett marknadspris, säger Klaus Silfvenius.

Kommer de höga begagnatpriserna att bestå, och är det i så fall även i dag mer lönsamt att köpa istället för att privatleasa?

– Om jag hade en kristallkula…

Klaus Silfvenius skrattar och tvekar ett ögonblick innan han fortsätter.

– Allvarligt talat, jag tror vi har en extrem situation i dag. Om bilproduktionen tar fart och om nya konkurrenter kommer ut på marknaden kommer det att trycka ner nybilspriserna och därmed även begagnatvärdena, säger Klaus Silfvenius.

Men, poängterar han, om det kommer handelsrestriktioner framöver så kanske de höga priserna består.

– Vi ska vara på det klara med att de nya märkena från Kina säljer till subventionerade priser för att köpa sig in på marknaden. Vad en privatperson ska välja beror på vilka risker han eller hon vill ta. Personligen skulle jag kanske välja privatleasingalternativet just för att den framtida bilmarknaden har så stora osäkerheter, säger Klaus Silfvenius.

Begagnatpriserna kan ändå vara på väg att stabilisera sig, om än på en hög nivå – det tror Karl Wahlin:

– Under 2022 års första månader har ökningen i prisnivån på begagnatmarknaden avtagit. Det går inte att dra långtgående slutsatser baserat på bara några månaders data, men skulle kunna indikera att prisnivån har stabiliserats. Mycket pekar på att en högre prisnivå på begagnat är här för att stanna, säger Karl Wahlin.

Slutsats: Tror vi på fortsatta prishöjningar kan värdefallet även fortsättningsvis bli lågt. Men om priserna stabiliserar sig på nybilsmarknaden så lär värdeminskningen bli större i framtiden.

Du kanske också gillar