– Kieltämättä olin hämmästynyt siitä, sanoo hallintotieteiden professori Arto Haveri Tampereen yliopistosta.
Näin Haveri ajatteli, kun hän tajusi hyvinvointialueiden määrän kaksinkertaistuneen asiantuntijoiden alkuperäisestä esityksestä.
Haveri oli yksi kolmesta nykyisen oikeuskanslerin Tuomas Pöystin johtaman työryhmän jäsenestä vuonna 2015. Työryhmä sai ministeriöiltä tehtäväkseen selvityksen sote-uudistuksesta, itsehallintoalueista ja aluehallintouudistuksesta.
Yksi tärkeimmistä kysymyksistä oli sote- ja itsehallintoalueiden oikea määrä. Siis sama asia, josta on syntynyt loppukesän iso puheenaihe, kun uusien hyvinvointialueiden 400 miljoonaa euroa arvioitua suurempi rahankulutus tuli päivänvaloon.
Pöystin selvitysryhmä päätyi siihen, että alueita tarvitaan 9–12.
Sitten politiikka astui peliin, sillä vääntö sote-alueista oli myös taistelua puolueiden alueellisesta vallasta.
Kokoomus ehdotti viittä ja keskusta paljon suurempaa määrää.
Mitä useampaan itsehallintoalueeseen maa jaettaisiin, sitä yleisemmin keskusta näytti olevan suurin puolue tulevissa itsehallintoalueiden päätöselimissä.
Mitä vähemmän itsehallintoalueita perustettaisiin, sitä selvemmin kokoomus nousisi ykköspuolueeksi uusissa valtuustoissa.
Keskusta halusi Suomeen 18 maakuntaa. Vastavuoroisesti kokoomuksen oli määrä saada jokaiselle vapaus valita parhaaksi katsomansa palveluntuottaja.
Juha Sipilän hallituksen esityksessä alueita oli 18. Seuraava, SDP:n johtama hallitus kasvatti määrän 21:een Uudenmaan erillisratkaisulla.
Liikkeelle vaikeista lähtökohdista
Arto Haveria kuultiin myös eduskunnassa lakivalmisteluvaiheessa hallintovaliokunnassa ja talousvaliokunnassa. Hän toi selkeästi ilmi, että sote-alueita on liian monta.
– Kiinnitin huomiota, että tämä ei ole kestävä ratkaisu missään nimessä, hän sanoo.
Haveri muistelee, että muitakin asiantuntijoita oli saman jaottelun kannalla: alueita tarvitaan kymmenkunta tai vähän yli.
Hän ei ota suoraan kantaa siihen, mitkä hyvinvointialueet voitaisiin karsia eli käytännössä yhdistää isompiin.
Hyvinvointialueiden määrä on vain yksi tekijä kokonaisuudessa. Haveri huomauttaa, että alueet joutuivat aloittamaan toimintansa mahdollisimman epäsuotuisassa tilanteessa.
– Todennäköisesti paremmalla polulla oltaisiin, jos olisi lähdetty liikkeelle noin 9–12 aluemäärällä, tai jopa viidellä, Haveri sanoo.
Vuonna 2014, kun sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaki oli luonnosvaiheessa, palvelujen järjestämistä soviteltiin vain viiden alueen tehtäväksi.
Se olisi taannut alueille useiden asiantuntijoiden peräänkuuluttamat ”leveämmät hartiat” hoitaa tehtäviään.
Alueet olisi muodostettu viiden vahvan yliopistosairaalan ja niiden asiantuntemuksen ympärille.
– Vahvemman talouden lisäksi digitalisaation edistäminen olisi helpompaa isoilla alueilla. Henkilöstön saamisen, asiantuntemuksen ja pienempien hallintokulujen näkökulmastakin se olisi parempi, Haveri sanoo.
”Sote on valmis, kun koivussa on lehti”
Hyvinvointialueuudistuksen mahdollisuuksia on punniskellut yli puolitoista vuotta muun muassa nykyään Padasjoen kunnanjohtajana työskentelevä Juha Rehula (kesk.).
Rehula oli mukana sote-uudistuksen valmistelussa aitiopaikalla Juha Sipilän hallituksen sosiaali- ja terveysministerinä.
Rehula näki myös, kuinka vuosikausia väännetty jättihanke kaatui dramaattisesti kalkkiviivoilla muun muassa perustuslaillisiin ongelmiin.
Sen seurauksena pääministeri Sipilä hajotti hallituksen viisi viikkoa ennen vaaleja keväällä 2019. Ei tullut valinnanvapautta eikä maakuntauudistusta.
Rehulan ministerikaudelta jäi elämään hänen televisiossa lausumansa arvio soten valmistumisaikataulusta: Sitten, kun koivussa on lehti.
– Minähän en sanonut vuodesta mitään. Toinen asia on, että sehän ei ole koskaan valmis, koska se on evoluutio, Rehula sanoo.
Hän ei kiistä, että sosiaali- ja terveyspalvelujen menot tulevat jatkossakin olemaan valtavat.
– Kyse on vain siitä, että miten menojen kasvukulma saataisiin taittumaan niin, että meidän rahamme riittävät.
Mitä Rehula itse tekisi, jos olisi edelleen päättävässä asemassa?
– Antaisin hyvinvointialueille työrauhan, hän sanoo.