Metsähallituksen mukaan tuulen kuormitusta siltaan ei arvioitu riittävästi suunnitteluvaiheessa.
Lasse Pyhtilä,
Kirsi Lönnblad
Lapinsalmen sillan suunnitellut insinööritoimisto Sweco myöntää, että sillan tuulikuorma arvioitiin alun perin liian alhaiseksi.
Lapinsalmen silta Repoveden kansallispuistossa Kouvolassa on ollut käyttökiellossa tammikuusta asti. Tuolloin selvisi, että silta voi olla kovalla tuulella vaarallinen, ja siihen täytyy lisätä vakauttavat tuulivaijerit.
Metsähallituksen mukaan tuulen kuormitusta siltaan ei arvioitu riittävästi suunnitteluvaiheessa. Sillan yleissuunnitelman laati Sweco.
Rakentaja eli virolainen rakennusyhtiö Remoti Holding suunnitteli sillan tarkemmat yksityiskohdat, kuten liitokset.
Swecon infra- ja taitorakenteiden liiketoimintajohtaja Antti Jussilan mukaan tuulen vaikutus tulee huomioida tapauskohtaisesti, ja näin yhtiö teki myös Lapinsalmen sillan kohdalla.
– Arvio tuulen kuormasta oli silti liian alhainen, Jussila kertoo.
Hänen mukaansa väärä arvio tuulen vaikutuksesta selvisi Swecollekin vasta jälkikäteen.
Jussila kieltäytyi puhelinhaastattelusta, mutta vastasi Ylen kysymyksiin sähköpostitse. Yle ei tavoittanut sillan rakentaneesta rakennusyhtiöstä Remotista asiasta tietävää henkilöä.
Silta väärässä kohdassa
Sweco on laatinut Metsähallitukselle suunnitelman sillan korjaamisesta. Metsähallituksen ja Kouvolan rakennusvalvonnan tulee vielä hyväksyä suunnitelma.
Sillan avaaminen voi mennä ensi vuoden puolelle. Korjaussuunnitelman laatiminen ja korjausaikataulu ovat venyneet, koska sillasta on paljastunut uusia puutteita.
Sillan Lapinsalmen puoleinen pää ei ole siinä kohdassa kalliota, jossa sen alkuperäisen suunnitelman mukaan pitäisi olla. Sijainti poikkeaa suunnitelmasta joitakin metrejä.
Jussila kertoo ”yllättävän” poikkeaman paljastuneen keväällä, kun Sweco teki mittauksia sillan tuulivaijereiden suunnittelua varten. Hänen mukaansa korjaussuunnitelmaa on täytynyt päivittää löydöksen vuoksi.
Sillan poikkeava sijainti huomioidaan nyt korjauksessa, mutta se ei vaikuta korjausratkaisuun tai sillan kestävyyteen, Jussila toteaa.
Metsähallituksen tuoteomistaja Tero Mustonen arveli keskiviikkona Ylen haastattelussa, että suunnitelma sillan paikasta olisi muuttunut lennosta rakennusvaiheessa.
Mustosen mukaan sillan suunnittelija ei dokumentoinut suunnitelmasta poikkeamista. Swecon Jussila näkee, että vastuu rakentamisen aikana tehtyjen muutosten dokumentoinnista on rakentajalla.