Kun romaninainen kuoli Tampereella entisen miehensä ampumiin luoteihin keskellä vilkasta katua, Miska Nyman ja Sami Annanpalo eivät halunneet enää olla hiljaa.
Molemmat latasivat tahoillaan somepalvelu Tiktokiin videoita, joissa he vetosivat muihin romaneihin, erityisesti miehiin.
– Tämän viattomien ihmisten tappamisen täytyy loppua, Nyman sanoi videollaan.
Hän työskentelee Suomen Romanifoorumin väkivalta- ja rikostyön koordinaattorina.
Annanpalo on isänsä puolelta romani ja kuuluu Hagertin sukuun. Nyt hän on itse suurperheen isä.
– Ongelman ydin on meidän kulttuurin sisäisissä asioissa, hän sanoo.
Heillä molemmilla on itselläänkin rikostaustaa.
Tämä menee minulla tunteisiin. Rakastan tätä kansaa.
Miska Nyman
Suomessa ei tilastoida rikoksia tekijän etnisen taustan mukaan. Poliisihallituksen keräämien tietojen mukaan romaneiksi oletetut henkilöt ovat kuitenkin yliedustettuja julkisella paikalla tapahtuneissa vakavissa väkivallanteoissa.
Yksi syy siihen on poliisiin mukaan ”negatiiviset käyttäytymissäännöt”.
Aihetta käsittelee myös tuore MOT-ohjelma. Siinä selvitettiin tapauksia, joissa väkivaltaa on perusteltu romanien kirjoittamattomilla säännöillä ja kunnialla.
Annanpalon ja Nymanin mukaan tapaukset kertovat vääristyneestä tapakulttuurista.
– Tämä menee minulla tunteisiin. Rakastan tätä kansaa. Tampereen tapaus meni vain niin syvälle. Tunsin uhrin ja hänen omaisiaan. Se oli liikaa, Miska Nyman sanoo.
Esittelimme Miska Nymanille ja Sami Annanpalolle oikeuden ja poliisin aineistosta löytämiämme kohtia, joissa tekoja on perusteltu romanien tavoilla:
Esimerkki vääristyneestä tapakulttuurista liittyy miesten mielestä väistämisvelvollisuuteen.
Se tarkoittaa romanien vanhaa sääntöä, jonka mukaan suvut, joiden välillä on tapahtunut veriteko tai henkirikos, eivät voi asua samalla paikkakunnalla. Tekijän suvun täytyy väistää.
Monien romanien mielestä väistämisvelvollisuus on estänyt väkivallan kierteitä. Annanpalon ja Nymanin mielestä sitä käytetään nykyään kaikenlaisissa riidoissa raha-asioista alkaen. Siitä voi siis tulla konfliktien lähde.
Annanpalo sekä Nyman ovat huolissaan lastensa, erityisesti tyttäriensä, tulevaisuudesta.
He tietävät useita tapauksia, joissa romanimies on leikannut naiselta väkivalloin hiukset ikään kuin oman kunniansa palauttamiseksi ja naisen nöyryyttämiseksi.
Tällaisia tapauksia on käsitelty Suomessa viime vuosina myös tuomioistuimissa.
– Ei näitä peritä geeneissä, nämä opitaan jostain, Nyman sanoo.
Kunnian keskipisteenä ovat nyt omat kasvot
Annanpalon mielestä miehet eivät kanna tarpeeksi vastuuta ja huolta lapsistaan.
Tiktok-videonsa jälkeen Annanpalo sai myös viestejä nuorilta isiltä, jotka kertoivat olevansa hukassa. Nuoret miehet pyysivät häneltä apua.
– Yhteisön keskuudessa pitää palata perusasioiden äärelle: puhua kulttuurista, isyydestä ja miehuudesta. Mitä sen kuuluu terveimmillään olla.
Nymanin mukaan aiemmin kunnioitus kohdistui romanikulttuurissa vanhempaan ihmiseen, omaan perheeseen ja läheisiin.
– Nyt kunnian keskipiste onkin omat kasvot ja minä itse. Siinä on tapahtunut vinoutuma, joka avaa ovia käytökselle ja toiminnalle, jota nähdään tänä päivänä, hän arvioi.
Miska Nyman toivoo, että ongelmia ei enää hyväksyttäisi hiljaa:
Sukupolvien välistä keskustelua vaikeuttaa se, että häveliäisyyssäännöt estävät monissa romaniperheissä puhumisen parisuhteista ja seurustelusta. Annanpalo ja Nyman sanovat, että he tahtovat toimia toisin.
– Haluan, että lapseni pystyvät puhumaan minulle. Tapahtuipa maailmalla mitä vain, he voivat tulla isän luokse, Annanpalo sanoo.
Molemmat miehet kertovat sanoneensa tyttärilleen, ettei perinteiseen romaniasuun kannata välttämättä pukeutua. Se on merkki aikuisuudesta ja velvoittaa käyttäytymään kulttuurin sääntöjen mukaan. Toisaalta he pelkäävät tyttäriensä joutuvan perinneasussa syrjinnän kohteeksi.
– On liian paljon huolenaiheita ilmassa. Jos tähän ei tule muutosta, henkilökohtaisesti kannustan rakentamaan elämän toisin, Annanpalo sanoo.
Nymanin mukaan se on sääli, koska romanikulttuurissa on hänen mukaansa myös paljon hyvää, kuten yhteisöllisyys.
– Se on surullista. Olen kasvanut tähän yhteisöön, elänyt ja hengittänyt sitä, hän sanoo.
”Tämä tie on menty loppuun”
Nymanin mukaan väkivaltarikoksia ja muita ongelmia selittää osittain se, että päihteiden ja varsinkin kovien huumeiden käyttö on lisääntynyt romanien parissa, kuten yhteiskunnassa muutenkin.
Nymanin ja Annanpalon mielestä myös sosiaalinen kontrolli romaneiden keskuudessa on löystynyt, eikä yhteisössä ole enää samanlaisia vahvoja auktoriteetteja kuten ennen.
He toivoisivat näkevänsä suoria kannanottoja ja avointa pohdintaa romanijärjestöiltä sekä seurakunnilta. Monet romanit ovat uskonnollisia ja aktiivisia esimerkiksi helluntaiseurakunnissa.
– Meidän pitäisi heittää ne ajatukset sivuun, että mitä meistä ajatellaan. Meistä ajatellaan vaikka mitä. Emme paljon huonompaan tilanteeseen enää pääse. Tämä tie on tavallaan menty loppuun, Annanpalo sanoo.
Katso MOT: Pelon perinteet Yle Areenassa.