Tämä kesä on ensimmäinen, jolloin Lappiin pääsee Euroopasta suorilla reittilennoilla: Kittilään Saksasta ja Sveitsistä, Rovaniemelle Italiasta.
Lappi tähyää yhä enemmän ulkomaalaisten turistien suuntaan myös lumettoman sesongin aikaan.
Nyt on ensimmäinen kesä, jolloin Lappiin pääsee Euroopasta suorilla reittilennoilla: Kittilään Saksasta ja Sveitsistä, Rovaniemelle Italiasta.
Kesäiset lennot ovat uusi näytön paikka lappilaiselle matkailulle. Matkailuyhtiö Visit Levin toimitusjohtaja Satu Pesonen kertoo, että lentoyhtiöt seuraavat tarkasti toistensa onnistumisia. Jos koetaan, että joku kohde vetää ja vieläpä ympärivuotisesti, niin muut lentoyhtiöt seuraavat perässä.
Vastuullisen matkailun asiantuntija Liisa Kokkarinen Visit Finlandista sanoo, että Suomi on kesämatkailumaana huonosti tunnettu – myös matkanjärjestäjien keskuudessa.
– Tarvitsisimme oman sisäänheittotuotteen, jonka vuoksi valittaisiin juuri Suomen Lappi.
Kokkarisen mukaan muissa Pohjoismaissa asiakasmäärien vaihtelu sesongeittain ei ole niin voimakasta kuin Suomen Lapissa.
Esimerkiksi kesä-Norjasta matkailijoille tulee heti mieleen vuonot ja jylhät maisemat.
Suomen Lapista tulevat mieleen joulupukki, sauna ja revontulet – ne yhdistetään talveen. Lapin kesämatkailumarkkinoinnissa on siirrytty puhumaan kesän sijasta lumettomasta ajasta. Esimerkiksi revontulia voi bongailla jo syksyllä.
Liisa Kokkarisen mukaan sauna on uniikki huipputuote, jolla Suomi voi erottua muista Pohjoismaista. Erityisesti, jos sauna osattaisiin kytkeä vahvemmin kesäelämyksiin, kuten uimiseen luonnonvesissä. Kokkarisen mukaan sauna voisi olla Lapin kesämatkailun sisäänheittotuote, mutta se vaatisi lisää tuotekehitystä tai markkinointia.
Lappiin paetaan Keski- ja Etelä-Euroopan kuumuutta
Discover Airlinesin tiedottaja Moritz Rougelis kertoo, että joulukuussa käynnistyneelle Frankfurt–Kittilä-yhteydelle on ollut hyvin kysyntää, ja yhtiö jatkaa reittiä myös lumettomana aikana.
Sveitsiläisen lentoyhtiö Edelweissin viestintäjohtaja Andeas Meyerin mukaan lentoyhtiö on viime vuosina investoinut lentoihin pohjoiseen, esimerkiksi Norjaan ja Islantiin.
– Ne ovat coolcation-kohteita, jotka eivät aikaisemmin ole olleet liiketoimintamme ytimessä. Suomi on seuraava askeleemme tässä kehityksessä viime vuonna käyttöönotettujen talvilentojen jälkeen.
Coolcationilla tarkoitetaan loman suuntautumista viileään kohteeseen kuumana vuodenaikana. Keski- ja Etelä-Euroopassa on ollut useita läkähdyttävän kuumia kesiä. Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskuksen ECMWF:n mukaan tuleva kesä ei tuo tähän poikkeusta.
Matkailuyhtiö Visit Levin toimitusjohtaja Satu Pesonen kertoo, että kaipuu viileään näkyy jonkin verran esimerkiksi nettihauisssa.
– Emme halua markkinoinnissamme puhua varsinaisesti coolcationista, vaan esimerkiksi siitä, että täällä on puhdas ja raikas ilma harrastaa vaikkapa patikointia tai pyöräilyä.
Aukioloajat ovat haaste
Liisa Kokkarisen mukaan ulkomaalaiset turistit kaipaavat matkoiltaan palveluja: ravintoloita, kahviloita, opastettuja aktiviteetteja ja välinevuokrausta. Heille ei riitä pelkkä mökki ja ruokakauppa.
– Monet palvelut aukeavat vasta juhannukselta ja ovat kiinni rospuuttokauden.
Perinteisesti saksalaiset ovat olleet suurin kesämatkailijaryhmä Lapissa. Näiden bussimatkailijoiden lisäksi Lappi kiinnostaa esimerkiksi sveitsiläisiä ja itävaltalaisia.
Sen sijaan talven suurinta asiakasryhmää brittejä ei Lapin kesässä näe. Liisa Kokkarisen mukaan kesämatkailun potentiaalin hyödyntäminen vaatisi uusia tuotteita.
– Brittimatkailijoita voisi vetää esimerkiksi kävelylomat. Eli ei vaelleta pitkiä matkoja, vaan siirrytään paikasta toiseen jotain kivaa, luonnonkaunista kävelyreittiä pitkin.
Kokkarinen kertoo, että tällaisia matkoja on tarjolla Ruotsissa ja Norjassa, mutta ei Suomessa.
Kokkarisen mukaan kesän houkuttelevuuden kehittämiseen kannattaisi ottaa mukaan paikallisia ihmisiä, joilla on hyvä aluetuntemus.
– Olisi hyvä lappilaisten kanssa miettiä, mikä voisi olla se Lapin kesän juttu. Samalla voisi selvittää, millaisiin kohteisiin matkailijoita ei välttämättä haluta.