Hem Ekonomi SAS tappade en tredjedel av sina passagerare under strejken | Konsument

SAS tappade en tredjedel av sina passagerare under strejken | Konsument

förbi admin
0 kommentar

Efter många och långa försök att enas om ett nytt avtal tog det stopp i förhandlingarna mellan SAS och dess piloter. Måndag 4 juli gick piloterna ut i strejk, vilken varade i 15 dagar.

Mer än 3 700 flyg ställdes in och 380 000 passagerare berördes av strejken. 1,3 miljoner resenärer reste med flygbolaget i juli, vilket var en ökning med drygt 23 procent jämfört med juli 2021.

Men jämfört med den strejkfria månaden juni 2022 har passagerarsiffran gått ned. Det totala antalet passagerare minskade med 32 procent i juli, och kapaciteten minskade med 23 procent.

Fokuserar på kundernas förtroende

Flygbolaget har tidigare uppgett att strejken kostat dem mellan 100 och 130 miljoner kronor om dagen. Efter 15 dygn landar slutsumman på mellan 1,5 och 2 miljarder kronor.

– Vi vill verkligen be om ursäkt till alla våra kunder som drabbades av strejken som resulterat i förseningar och inställda flygavgångar. Vi är glada att vi snabbt har kunnat återgå till normal verksamhet igen så att vi kan fokusera på att få tillbaka våra kunders förtroende, säger SAS vd Anko van der Werff.

LÄS MER: Beskedet i natt: Strejken är över
LÄS MER: Premium Saftiga strejknotan för SAS: Minst 1,4 miljarder – hittills
LÄS MER: Premium Familjens SAS-flyg inställt – nya resan kostar 18 000
Varumärkesexperten om vad som krävs för att återskapa förtroendet

Du kanske också gillar