Lentoyhtiö Scandinavian Airlines (SAS) kertoo selvinneensä kaksi vuotta kestäneestä yrityssaneerauksesta ja siitä tulee taloudellisesti vahva lentoyhtiö.
Suurissa vaikeuksissa paininut lentoyhtiö SAS kertoo saattaneensa päätökseen saneerausmenettelyt sekä Yhdysvalloissa että Ruotsissa.
– Tämä on historiallinen päivä, joka merkitsee jännittävän tulevaisuuden alkua SAS:n asiakkaille, kumppaneille ja työtovereille, sanoi yhtiön toimitusjohtaja Anko van der Werff.
Yhtiö on järjestellyt uudelleen yli kahden miljardin dollarin velat, sopeuttanut lentokaluston määrää sekä päässyt sopimuksiin muun muassa velkojien kanssa.
Merkittävää on myös neljältä sijoittajataholta saatu 1,2 miljardin dollarin rahoituspaketti. Sen myötä yhtiön suurimmaksi omistajiksi tulivat pääomasijoitusyhtiö Castlelake, Tanskan valtio, lentoyhtiö Air France-KLM sekä sijoitusyhtiö Lind Invest.
Rahoituspaketista 475 miljoonaa on kirjattu listaamattomina osakkeina ja loput vaihtovelkakirjoina.
Samalla uudelleenjärjestelyt merkitsevät noin 250 000 piensijoittajalle tappiota. SAS on pyytänyt Tukholman, Kööpenhaminan ja Oslon pörssejä poistamaan yhtiön osakkeet niiden listoilta, ja samalla osakkeiden arvot mitätöityvät.
Kööpenhaminasta ykköskenttä
Omistusjärjestelyissä tapahtuneet muutokset merkitsevät muutoksia SAS:n reittiverkostoon, erityisesti kaukolentojen osalta.
Yhtiön tärkeimmäksi kotikentäksi tulee Kööpenhamina, josta yhtiö lisää lentovuoroja muun muassa Bangkokiin sekä eri puolille Yhdysvaltoja. Näille lennoille SAS järjestää syöttöliikennettä muista Pohjoismaista, esimerkiksi Suomesta.
Suomessa SAS lentää Helsinki-Vantaalle, Turkuun, Vaasaan ja talvikaudella myös Rovaniemelle.
Tiiviimpi yhteistyö Air Francen ja KLM:n kanssa
Uudet lennot sopivat aiempaa paremmin yhteen Air France-KLM:n lentojen kanssa. Pohjoismaissa tarjolle tulee aiempaa enemmän codeshare-lentoja, joissa usean lentoyhtiön lentoja reititetään samalle lentolipulle.
– SAS:n Air Francen ja KLM:n asiakkaille on nyt tarjolla suurempi määrä yhteyksiä codeshare-lentojen kautta, sanoo Air France-KLM:n toimitusjohtaja Benjamin Smith.
SAS kertoo kuljettaneensa 18 miljoonaa matkustajaa marraskuun 2023 ja heinäkuun 2024 välisenä aikana, missä on yli kuuden prosentin kasvu edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna.
Osa uudelleenjärjestelyä on myös SAS:n kanta-asiakkuusohjelman siirtäminen syyskuun alussa Air France-KLM-yhtiön SkyTeam-allianssin jäseneksi. SAS EuroBonus -ohjelmassa on lähes kahdeksan miljoonaa jäsentä, ja se on yhtiön mukaan Skandinavian suurin kanta-asiakasohjelma.