Kynttilänjaloilla on sama nimi, ja Naakan mukaan niitä yhdistää muun muassa sama muoto ja yksityiskohdat. Kesko kiistää kopiointiväitteen.
Sosiaalisen median vaikuttaja Janne Naakka syyttää sosiaalisessa mediassa Keskoa yrityksensä suunnitteleman kynttilänjalan plagioinnista.
Instagramissa julkaistulla reels-videolla Naakka listaa kahdeksan yhtäläisyyttä yrityksensä Naag Livingin suunnitteleman kynttilänjalan ja K-raudan led-kynttilän välillä.
Näitä ovat muun muassa sama muoto, paksuus ja samat yksityiskohdat.
Selkeä esimerkki kopioinnista on Naakan mukaan kahden donitsin väliin jätetty tila. Alun perin kahden päällekkäin pinotun donitsin väliin oli tarkotus jäädä pieni, terävä kulma, mutta koska Naakan brändin kynttilänjalka on valmistettu keramiikasta, päällekkäin pinottujen donitsien välistä tilaa jouduttiin kasvattamaan.
Sama väli löytyy myös Keskon tuotteesta, vaikka se on tehty muovista.
– Se on hyvin tunnistettava yksityiskohta meidän tuotteessa. Tässä Keskon versiossa on se tismalleen sama väli, ja sitten kun se on valmistettu muovista, niin se myös herättää kysymysmerkkejä, että miksi he ovat päättäneet sen välin donitsien väliin toteuttaa.
Tuotteilla on myös sama nimi: donitsi.
– Hankala uskoa sattumaan tässä kohtaa muodon ja muiden yhtäläisyyksien takia. Sen mahdollisuus on olemattoman pieni.
Keskon tuote on tullut myyntiin kolme kuukautta Naag Living -tuotteen lanseerauksen jälkeen.
Kesko vastaa syytöksiin
Naakan tuote on tullut myyntiin heinäkuussa 2024. Kesko kertoo Ylelle sähköpostitse, että K-rauta on tilannut oman led-kynttilänsä sitä valmistavalta kiinalaiselta tehtaalta helmikuussa 2024.
– Luonnollisesti emme siis olleet tietoisia Naag Livingin tuotteesta omaa tilausta tehdessämme, K-raudan tuoteryhmäpäällikkö Outi Lehto kertoo Ylelle sähköpostitse.
Lehdon mukaan kynttilän malliin on tutustuttu ensimmäisen kerran syksyllä 2023. K-rauta nimesi kynttilän Donitsiksi joulukuussa 2023. Nimi on Keskon mukaan valittu puhtaasti kynttilän ulkonäön perusteella.
Naakka ei selitystä usko.
– Jos olen ihan rehellinen, niin en pysty uskomaan siihen, että kaikki yhtäläisyydet olisivat sattumaa.
Hänen mielestään myös saman nimen käyttäminen on tietoinen valinta. Naakan mukaan Keskon on täytynyt tietää, että tuotteet löytyvät nyt esimerkiksi hakukoneista samalla nimellä.
Keskon mukaan se ei ole tiennyt myyvänsä tuotetta samalla nimellä kuin Naakan brändi. Asia nousi yhtiön tietoisuuteen vasta Naakan somejulkaisun jälkeen.
Naakka kertoo olleensa yhteydessä Keskoon sähköpostitse ennen videon julkaisua, mutta Kesko ei vastannut yhteydenottoon, jonka jälkeen Naakka päätti tuoda asian julkisuuteen.
Donitsi-muoto maailmanlaajuisessa nosteessa
Naakan somejulkaisuun on kertynyt paljon kommentteja siitä, että vastaavan tyylisiä, donitsin mallisia tuotteita on viime vuosina nähty paljonkin.
Vertauksia on tehty esimerkiksi Laura Väreen Donut-nimiseen kynttilänjalkaan.
Naakan mukaan on totta, että donitseista inspiroituminen on maailmanlaajuisesti pinnalla muotoilussa.
Somevideossaan Naakka nostaa esimerkiksi samanlaisesta muotokielestä Gina Tricotin kynttilän, jossa on samaa tyyliä, mutta se on silti selvästi eri tuote. Hänen mukaansa esimerkiksi olisi käynyt myös moni muu tuote.
Muotokieli ja muoto ovat Naakan mukaan kuitenkin eri asioita.
Naakka on suunnitellut tuotteen yhdessä ystävänsä, muotoilija Hannakaisa Pekkalan kanssa. Hän kertoo, että jo etukäteen he miettivät sitä, että onko tuotetta järkeä tehdä juuri sen takia, että ainakin ulkomaalaiset yritykset todennäköisesti kopioivat sitä.
Naakka haluaakin herättää laajempaa keskustelua aiheesta.
– Sillä on aika iso vaikutus pienyrittäjiin. Tästä yrityksestähän ei vielä kukaan nosta palkkaa. Sen sijaan tähän laitetaan rahaa, että tästä voisi joskus tulla semmoinen brändi, joka ilahduttaa monia.