Hem Sport Gustavs barn fastnade i SAS-strejken – kör 10 timmar för att hämta dem

Gustavs barn fastnade i SAS-strejken – kör 10 timmar för att hämta dem

förbi admin
0 kommentar

Det var under måndagen som SAS-piloternas strejk officiellt bröt ut efter långa förhandlingar mellan dem och bolagets ledning. 

Samtidigt som flygbolaget menar att de satt in alla sina resurser för att försöka hantera det hårda trycket som nu råder hos företagets kundtjänst, vittnar drabbade SAS-resenärer om timslånga telefonköer. 

Två av dem som drabbats är paret Corine Wood och Gustav Sigeman som i ren desperation beslutat sig för att ta bilen och köra från Norge till Sverige för att hämta hem Gustavs två barn som varit fast på Arlanda sedan i måndags. 

– Det är ju en väldigt kaosartad situation där man behövt visa upp en lugn och rationell sida mot barnen, samtidigt som man inombords bara känner den här osäkerheten där man inte vet vad som händer. Det är väldigt otäckt faktiskt, säger Gustav Sigeman. 

Kör 30 mil för att hämta barnen 

Barnen skulle från början flyga redan i måndags. De hade checkat in sitt bagage och skulle precis gå in genom säkerhetskontrollen när strejken bröt ut, och planet som skulle flyga dem till Oslo – varifrån de skulle resa vidare till slutdestinationen Bodö – blev inställt. 

Efter fyra timmar i telefonkö lyckades Corine Wood boka om biljetterna så att barnen skulle kunna flyga på söndagen i stället, från Arlanda till Trondhem och sedan vidare till Bodö. Men så sent som i går fick familjen veta att även flyget från Trondheim blivit inställt – och därför skulle barnen inte heller släppas på sitt första flyg. 

– Idag har vi suttit i telefonkö i totalt sju och en halv timme, säger Gustav Sigeman som berättar att de tillslut valt att köpa nya flygbiljetter med ett annat flygbolag som flyger barnen från Stockholm till Arvidsjaur. 

Nu är Corine Wood och Gustav Sigeman på väg från sitt hem i Bodö i Norge till Arvidsjaur i Sverige – en sträcka på 30 mil som kommer att ta dem totalt tio timmar. 

– Vi är i alla fall glada att vi inte behöver köra hela vägen till Arlanda, säger Gustav Sigeman.

Suttit i telefonkö i 7,5 timmar

Både Corine Wood och Gustav Sigeman känner sig frustrerade över de extremt långa telefonköerna till SAS-kundtjänst. 

– Det är frustrerande när man sitter i telefonkön och de hela tiden upprepar att man ska gå in på hemsidan och boka om sina biljetter – men sen är inte det tekniskt möjligt. Det är klart att det blir en väldig flaskhals om alla människor som drabbats ska stå i en telefonkö och vänta, säger Gustav Sigeman och forstäter: 

– Vi ringde klockan åtta imorse direkt när supporten öppnade – att det sen tog 7,5 timmar för oss att komma fram i kön, det gör ju att det känns som att det måste varit väldigt låg beredskap för att hantera den här situationen. Det här kan ju inte ha kommit som en blixt från en klar himmel tycker man, säger Gustav Sigeman. 

Kommunikationsdirektör på SAS, Karin Nyman, förklarar att det är 30 000 resenärer dagligen som påverkas av strejken och att det just nu råder ett extremt tryck på deras kundtjänst men att de gör så gott de kan för att hjälpa resenärer. 

– Vi gör verkligen vad vi kan, säger Karin Nyman.

Fast på Svalbard: ”Känns rätt värdelöst – SAS måste ta ansvar”

Tor Haag: ”Finns inga andra resvägar”

Du kanske också gillar