Hem Sport Marcus Ericsson missar chansen att bli mästare i IndyCar

Marcus Ericsson missar chansen att bli mästare i IndyCar

förbi admin
0 kommentar

Scott McLaughlin vann nattens race på Portland International Raceway, en tre kilometer lång racerbana med tolv kurvor, i Portland i nordvästra USA.

Tvåa blev Will Power, som alltså utökade sin ledning i mästerskapet. Trea blev Scott Dixon.

Ställningen inför avslutningen är att Will Power leder, 20 poäng före Josef Newgarden och Scott Dixon.

Marcus Ericsson är fyra, 39 poäng efter Power. 

Scott McLaughlin är två poäng efter Ericsson.

Visst, Marcus Ericsson har fortfarande en matematisk chans att bli mästare. En seger kan ge 54 poäng.

Men realistiskt står titelfajten mellan topp tre.

Power är storfavorit, med Newgarden och Dixon som utmanare.

Misslyckat kval

Marcus Ericsson hade verkligen inte de bästa förutsättningarna inför söndagens race. 

Chip Ganassi misslyckades rejält i kvalet då Scott Dixon och Marcus Ericsson inte alls hade den farten man hoppas på – och som Dixon efteråt sa att de trodde att de hade.

– Jag och Marcus blev chockade att vi inte fick bättre tider, medgav den sexfaldige mästaren efter kvalet.

Dixon startade på 16.e plats och Marcus Ericsson på 18:e plats av 26 bilar.

Scott McLaughlin stod i pole position, sida vid sida med sin temakompis Will Power.

Det var tveklöst ett smart drag av Team Penske att köra ett test på just den här banan förra veckan. Egentligen var deras teamkompis Josef Newgarden näst snabbast i kvalet, men på grund av ett motorbyte tvingades han ner till åttonde startplats.  

 Förra året kvalade Team Penske bara till platserna 14, 15 och 18.

Den här gången blev det alltså 1, 2, 3.

”Värsta kurvan i Indycar”

Så var förutsättningarna inför loppet och första varvet in i den så fruktade första chikanen, som Will Power kallat !”värsta kurvan i Indycar” och där det inträffat en del dramatiska krascher genom åren.

Den här gången gick det smärtfritt för alla.

Även om Marcus kanske var lite väl försiktig som åkte ner en placering och var på 19:e plats efter det första av 110 varv. Även Josef Newgarden hade lite problem som åkte ner från åttonde till elfte plats. 

Ericsson var som sämst 30 sekunder efter ledaren Scott McLaughlin, när svensken fick fri luft i samband med att flera andra gjorde sina första däckbyten slog han personbästa flera varv i rad. Han var också sist av alla att gå in i depån. 

Marcus var helt ensam i startfältet om sin strategi. Först på 33:e varvet gick han i depån och därefter landade han på 18:e plats. 

Sedan var det meningen att upphämtningen skulle börja.

Gasen hängde sig

I stället blev det läskigt för Marcus som rapporterade via radion till sitt team att hans gas hängt upp sig två gånger.

Inget man vill uppleva i närmare 300 Km/h!

På 56:e varvet gjorde Marcus ett depåstopp igen och kom ut på 16:e plats. Under en lång tid i mitten av racet var de båda svenskarna nästan sida vid sida. Felix Rosenqvist var två platser före sin landsman.

Det var ett extremt stillamt race med 26 skötsamma förare – ända fram till det var 27 varv kvar, då Rinus Veekay ”tacklade in” Jimmie Johnson i muren och vi fick tävlingens första gulflagg.

Sedan blev det en tuff omstart.

Scott Dixon tog sig upp till tredje plats, han som alltså startade på 16:e plats! 

Dixon utnyttjade all sin rutin och bland annat en tuff duell mellan Pato O`Ward och Will Power.

Men bäst av alla på banan just den här kvällen var Scott McLaughlin, 29-åringen från Nya Zeeland, som kör sin andra säsong i Indycar och vann sitt tredje race den här säsongen.

Felix Rosenqvist slutade på tionde plats och ligger tita totalt i mästerskapet.

 Säsongens sista race körs söndag 11 september, då avgörs hela säsongen i Firestone Grand Prix på WeatherTech Raceway Laguna Seca i Monterey, i norra Kalifornien.

Du kanske också gillar