Hailuodon saaren ja mantereen välinen kiinteän yhteys vaatii kaksi yli 700 metriä pitkää siltaa. Ensimmäisen sillan valutyöt alkoivat maanantaina.
Hailuodon siltaurakassa otettiin maanantaina askel eteenpäin, kun Oulun puoleisen eli Riutun sillan betonikannen valutyöt käynnistyivät.
Urakka on Suomen suurin siltavalutyö. Riutun sillan valamiseen tarvitaan betonia 7 300 kuutiometriä. Valu on Väyläviraston projektipäällikkö Jukka Päkkilän mukaan kokoluokassaan ainutlaatuinen.
– Tämä on iso ja mielenkiintoinen urakka. Aiemmat suurimmat valetut betoniset siltakannet olivat kahdessa 500 metriä pitkässä Laitaatsalmen sillassa Savonlinnassa, kertoo Päkkilä.
Mittaa Riutun sillalla on 739 metriä ja leveyttä reilut 10 metriä. Viikon ajan siltatyömaalle ajetaan 17 betoniautolla yötä päivää betonia, jolla sillan kansi valetaan. Töissä siltatyömaalla on noin 80 henkeä.
Betoni ei saa kuivua liian nopeasti
Sillan valutyö vaatii jäähdyttämistä, jotta betoni ei lämpenisi liikaa eikä kuivuisi liian nopeasti, kertoo GRK Suomen työmaapäällikkö Jouni Karvonen.
– Jos betoni jähmettyy liian nopeasti ja lämpötila nousee liian korkeaksi, se vaikuttaa kielteisesti betonin loppulujuuteen ja pitkäaikaiskestävyyteen ja voi tulla halkeamisia, Karvonen sanoo.
Karvonen kertoo, että betonivalun sisälle laitetaan vesiputkia, joissa kiertää glykolin ja veden seos.
– Se palaa takaisin jäähdytyslaitteeseen, ja laite viilentää nesteen. Otamme myös merestä kylmää vettä ja kierrätämme sitä putkissa.
Hailuodon kiinteän yhteyden rakentamiseen liittyy kaksi siltaa. Lähemmäs Hailuotoa valmistuu Huikun silta. Sen valutyöt ovat vuorossa aikataulun mukaan ensi keväänä.
Koko kiinteän yhteyden pituus on 8,4 kilometriä, josta pääosa on siis pengertietä.
Kiinteän yhteyden Oulun ja Hailuodon välillä on määrä olla valmis loppukesästä 2026.