Det hände på NTI-gymnasiet i Kristianstad i Skåne, på morgonen den 10 januari. Pojken högg en lärare och en annan tonårspojke, som fick allvarliga skador. Polisen kom till platsen snabbt och grep 16-åringen.
Nu åtalas den 16-årige pojken. Han åtalas för tre försök till mord, och för olaga hot mot två personer. Pojken erkänner att han attackerade läraren och en elev. Men han menar att det är grov misshandel, inte försök till mord. Pojken ville inte döda personerna, säger hans advokat Björn Attnarsson till P4 Malmöhus.
– Han inser vad han har gjort. Men han har inte haft något egentligt motiv att skada vare sig eleven eller läraren.
Pojken erkänner inte det tredje försöket till mord, eller de olaga hoten. Han säger att han är oskyldig till de brotten.
Polisens utredning har visat att 16-åringen är vän med en pojke som dömts för en annan skolattack. Den pojken högg en lärare med kniv, på en skola i Eslöv i augusti. De två pojkarna hade nära kontakt. Men 16-åringen i Kristianstad menar att deras kontakt inte hade någon betydelse för det han gjorde. Det säger hans advokat Björn Attnarsson till P4 Malmöhus.
– Hans uppfattning är att det inte har spelat någon roll i det som har hänt.