Hem Sverige Hållplatserna i Göteborg ska byggas i trä

Hållplatserna i Göteborg ska byggas i trä

förbi admin
0 kommentar

Mörka skynken döljer tävlingsbidragen på Stadsbiblioteket, men snart dras de undan för att avslöja vinnaren. Mikkel Schmidt Vadstrup, Peter Sim Sand och Michael Stabell är på plats för att representera Gottlieb Paludan Architects, som nu för andra gången vinner en stor tävling inom Göteborgs kollektivtrafik.

– Jo, vi vann ju Hagastationen också, säger Peter Sim Sand.

Det var för drygt två år sedan som förslaget ”Gläntan” signerad den danska firman och svenska ÅF Infrastructure AB vann tävlingen om hur Västlänkens nya station i Haga ska se ut.

Västlänkens station Haga när den är klar. Bild: Gottlieb Paludan Archtiects/ÅF Infrastructure AB

Gottlieb Paludan Architects arbetar ofta med delar av kollektivtrafiken på olika sätt – som till exempel bussterminalen i Oslo och transportsystemet Borgarlínan på Island. Nu ska arkitekterna sätta ytterligare prägel på kollektivtrafiken i Göteborgsområdet, nämligen hållplatserna och väderskydden för buss- och spårvagnsresenärer. Tävlingen har pågått sedan i vintras och det är nu som det danska förslaget ”Vänta under trädet” står som vinnare.

Peo Johansson, arkitekt på Strategisk Planering hos Västtrafik, beskriver ”Vänta under trädet” som ”nytänkande med valet av trä”.

– Det är ett materialval som är varmt och vänligt, säger han.

”Trä förenar folk”

Tanken är att dessa hållplatser ska utgöras av främst trä och glasväggar, med detaljer av stål. När det gäller de västsvenska hållplatserna menar juryn dock att det är avgörande att man använder svenskt eller nordiskt trä.

– Trä förenar folk, trä förenar staden och landet, trä är förankrat i svensk kultur som inget annat material och trä har en viktig plats i framtidens design och arkitektur, säger Michael Stabell, chef för produktionsdesign, på Gottlieb Paludan Architects.

Michael Stabell, Mikkel Schmidt Vadstrup och Peter Sim Sand från Gottlieb Paludan Architects. Bild: AnnaCarin Isaksson

Michael Stabell, Mikkel Schmidt Vadstrup och Peter Sim Sand från Gottlieb Paludan Architects. Bild: AnnaCarin Isaksson

Juryn föreslår att man inleder ett samarbete med en träforskningsorganisation ”för att hitta det mest fördelaktiga träslaget och för att undersöka olika bearbetnings- och behandlingsmetoder som kan stärka materialet”. Man påminner även om att kollektivtrafiken ofta utsätts för klotter och skadegörelse, till exempel i form av sönderslagna rutor på hållplatser, och att man behöver hitta en behandling som trät som underlättar för drift och förvaltning av hållplatserna.

Juryn föreslår även att man undersöker om det är möjligt att plantera träd vid vissa hållplatser.

Men resenärerna kommer få vänta ett tag på de nya hållplatserna.

Förslaget ska först bearbetas för att utgöra underlag för en upphandling, sedan ska hållplatserna börja bytas ut – först i Mölndal och Partille och sedan i Göteborg.

LÄS OCKSÅ: Här stängs spårvagnstrafiken av i sommar

LÄS OCKSÅ: Spårvagnshållplatser för korta – byggs om för 36 miljoner

LÄS OCKSÅ: Så ska Västlänkens station Haga se ut

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.

Du kanske också gillar