Hem Sverige Kungskobran som rymde – gratis pr eller dåligt rykte?

Kungskobran som rymde – gratis pr eller dåligt rykte?

förbi admin
0 kommentar

Under veckan som kändisormen Sir Väs var på rymmen rapporterades det flitigt om jakten på den livsfarliga kungskobran. Händelsen uppmärksammades även i ett flertal internationella medier.

Men vad betyder den stora exponeringen för Skansens varumärke?

Yvonne Nordlind, Skansens marknads- och kommunikationschef, har svårt att se att det skulle gå att dra någon nytta av den här typen av uppmärksamhet. Hon menar att det snarare är skadligt för varumärket på sikt.

– Självklart blir ju folk påminda om att Skansen finns när man ser oss i varenda mediekanal. Men jag ser inte det som något positivt eller önskvärt. Olyckor kan såklart ske, men har man hand om sådana här typer av djur får inte detta hända.

Det här är inte första gången som Skansen uppmärksammas på grund av bristande säkerhet. På Yvonne Nordlinds andra dag på jobbet, i augusti 2019, blev en man av med sin arm efter att ha blivit biten av en krokodil på Skansenakvariet.

– Kommunikativt är det väldigt tufft när man är mitt i händelsen. Situationen måste lösas praktiskt på plats samtligt som det pågår ett enormt mediepådrag.

Vid sådana händelser är det viktigt att kommunikationen är ärlig, transparant och håller sig till fakta, enligt Yvonne Nordlind.

– Folk måste få veta vad som händer. Men det är också viktigt att inte spä på det åt något håll, varken göra det farligare än vad det är eller spela ned situationen.

Till dem som antytt att Sir Väs försvinnande skulle vara en uttänkt marknadsföringsstrategi från Skansens sida har Yvonne Nordlind bara en sak att säga:

– Det är ett bestämt nej. Det hade varit en extremt dålig pr-kupp i så fall. Det finns inte i vår vildaste fantasi att göra någonting sådant.



Foto: Lotta Härdelin

Sofia Cottman, assisterande analyschef på mediebevakningsföretaget Retriever, vill inte uttala sig om hur mycket Sir Väs rymning varit värd i marknadsföring. Däremot konstaterar hon att försvinnandet inneburit en varumärkesexponering som hade varit svår att få till med en egen kampanj.

– Så mycket publicitet som den här rymningen genererat i har Skansen aldrig haft. Bara de senaste två veckorna har Skansenakvariet nämnts i lika många artiklar som under de tre senaste åren tillsammans.

Nyheten har fått bred spridning, i olika typer av medier, i hela Sverige och artiklarna om Sir Väs har engagerat en stor publik, berättar Sofia Cottman.

– SVT:s artikel om infångandet av ormen är en av de mest delade på sociala medier de senaste veckorna och på Twitter har både ”Skansen” och ”Sir Väs” trendat som ämne i flera dagar.

Men är all pr bra pr?

– Nej det skulle jag inte säga, det kan absolut skada ett varumärke. Men tittar vi på just de här rubrikerna så är de ganska harmlösa, inte den värsta sortens storm direkt. Det är snarare lite ljummen puttrande kritik, säger Sofia Cottman.

Nu ska Skansens säkerhet ses över och huruvida det blir någon Sir Väs-effekt på besökssiffrorna återstår att se.

På Skansenakvariets butik har försäljningen på både gosedjursormar och de lite mer naturtrogna plastormarna gått upp.

– Jag fyller på flera gånger om dagen. Folk vill ha med sig en orm hem efter att ha varit inne och kollat på Sir Väs, säger Hanna Elfver som arbetar i butiken.

Yvonne Nordlind berättar att de fått många förslag på hur de skulle kunna kapitalisera på händelsen.

– Det har varit allt ifrån att folk vill skriva barnböcker om Sir Väs till att trycka tygkassar. Det är dock ingenting som är aktuellt för oss i nuläget. Allt det här får bli en del av historiebeskrivningen om 20 år, avslutar hon.

Läs mer:

Efter flykten – nu är Sir Väs tillbaka i sitt terrarium

Krokodilen på Skansen tog hans arm: ”Jag såg den i ögonen”

Du kanske också gillar