Hem Sverige Lärarfacket: Stort kunskapstapp att ta igen efter pandemin

Lärarfacket: Stort kunskapstapp att ta igen efter pandemin

förbi admin
0 kommentar

Skolorna har varit hårt prövade under pandemin. Men i nuläget kommer inte de slopade restriktionerna att göra någon större skillnad, menar Åsa Fahlén som är förbundsordförande vid Lärarnas riksförbund.

– De restriktionerna som funnits i resten av samhället, som att man ska hålla avstånd till varandra, har ju aldrig riktigt fungerat i skolan. Så för oss blir det ingen större skillnad.

Anders Tegnell: Inte rimligt att sjukdomen räknas som samhällsfarlig

Åsa Fahlén hoppas att de lättade karantänsreglerna ska göra att fler kan vara på plats, både elever och lärare.

– Om du är symtomfri så är det färre dagar som du ska vara hemma och det blir positivt för den gemensamma arbetsbelastningen. Den stora snackisen i skolan i dag är att det är så tungt för att de är så många som är borta.

Om du ser framåt, vad ha vi lärt oss och vad behöver göras nu?

– Många lärare känner en oro för sina elever. De har inte hunnit gå på djupet lika mycket som vanligt i undervisningen och det kommer att få negativa konsekvenser för eleverna under de kommande åren.

– Nu är vi inne i vårterminen, med betyg som snart ska sättas och omdömen som ska göras. Vi vet att det är mängder med kunskaper som inte har förmedlats. Det är bekymmersamt både för lärare och elever.

Skolorna har varit hårt prövade under pandemin.

Foto: Magnus Hallgren

För att ta igen kunskapsbortfallet behöver man lyssna på och ge lärarna spelrum, det är de som vet vad eleverna saknar och vad som behöver göras i varje enskilt fall, menar Åsa Fahlén.

– Lärarna har kunskaper om vilka elever som riskerar att få problem. Låt dem flagga upp för detta och berätta vad det är som behövs.

På skolorna har man redan börjat prata om den extraundervisning som kommer att behövas. Samtidigt som stora delar av lärarkåren är hårt prövad råder det en skriande brist på lärare.

Det gör att många lärare är tveksamma till om de kommer att orka ta på sig extrajobb, till exempel att arbeta med lovskola för de elever som behöver stödundervisning, enligt Åsa Fahlén.

Läs mer: Här är restriktionerna som tas bort den 9 februari

Du kanske också gillar