Hem Sverige På söndag säger Socialdemokraterna ja eller nej till Nato – Radio Sweden på lätt svenska

På söndag säger Socialdemokraterna ja eller nej till Nato – Radio Sweden på lätt svenska

förbi admin
0 kommentar

Sveriges största parti Socialdemokraterna har länge varit emot att Sverige ska bli medlem i Nato. Men efter Rysslands startat krig mot Ukraina har det förändrats. Socialdemokraternas politiker och medlemmar diskuterar nu om Sverige ska gå med i Nato eller inte. Det är inte klart vad partiet kommer besluta på söndag. Det säger partisekreteraren Tobias Baudin till Ekot.

– Vad beslutet kommer vara, där är vi inte idag. Men vårt besked är att 15 maj så kommer det finnas ett beslut.

Många experter tror att det är helt säkert att Socialdemokraterna kommer att säga ja. Och det skulle betyda att Sverige söker medlemskap i Nato. För det är bara två svenska partier som är helt emot Nato. Det är Vänsterpartiet och Miljöpartiet. De andra fem partierna i riksdagen är för att Sverige blir medlem i Nato.

Finlands beslut är också viktigt. Finland har en lång gräns mot Ryssland. Varken Sverige eller Finland är med i någon militär allians, och länderna har länge samarbetat om försvar. Säkerheten har blivit sämre efter Rysslands invasion av Ukraina.

Finland kommer besluta om Nato före Sverige. På torsdag ska Finlands president säga vad han tycker. Och på lördag ska Finlands statsminister säga vad hon och hennes parti vill. Hon är med i finländska Socialdemokraterna. De flesta experter säger att det redan är klart att Finland kommer gå med i Nato.

Igår söndag var det debatt mellan partiledarna, i Sveriges Television SVT. Socialdemokraternas partiledare, statsminister Magdalena Andersson, och Moderaternas partiledare Ulf Kristersson brukar tycka olika om de flesta frågor. Men när de pratade om Nato så höll de med varandra

Fredrik Furtenbach är expert på politik på Ekot. Det som Magdalena Andersson sa i debatten tyder på att Socialdemokraterna kommer säga ja till Nato, säger han.

– Jag tror inte att någon som lyssnade på detta fick någon annan känsla än av att det kommer bli ett ja från den socialdemokratiska ledningen. Det fanns egentligen ingenting som talade emot det.

Du kanske också gillar