Hem Sverige SD-reklam i kollektivtrafiken rör upp känslor

SD-reklam i kollektivtrafiken rör upp känslor

förbi admin
0 kommentar

Under morgonpendlingen på tisdagen i Stockholm fick många resenärer sig en överraskning när ett tunnelbanetåg mot Hässelby strand rullade in på perrongen. Delar av tåget var nämligen helt klätt i blåsippor och Sverigedemokraternas färger.

På de gulmålade dörrarna kunde man läsa ”SD 2022”.

– Vi brukar ha annonsering i tunnelbanan, det har blivit lite av vårt signum faktiskt. Denna gången tyckte vi det skulle vara roligt att testa att ha reklam på tunnelbanevagnar, säger Joakim Wallerstein, kommunikationschef vid Sverigedemokraterna.

Enligt Wallerstein rör det sig om två tåg på gröna linjen, och reklamkampanjen kommer att pågå i ytterligare två veckor.

– Sedan börjar vår nästa kampanj, säger han.

Resenär: Då blir jag hellre försenad

Reklamen har rört upp känslor. En Twitter-användare skriver ”kommer bli försenad till jobbet om den här rullar in på perrongen”, medan andra användare undrar huruvida det är lagligt att göra reklam för ett politiskt parti på ett helt tunnelbanetåg.

Sedan 1988 är det tillåtet för alla politiska partier att göra reklam i kollektivtrafiken, så länge inte budskapet strider mot svensk lag. Dock kan SL i samråd med polisen säga nej till politisk reklam om den bedöms att äventyra säkerheten för resenärer eller personal.

Det är justitiekanslern (JK) som prövar ifall reklam strider mot lagen, men vid 15-tiden på tisdagseftermiddagen hade JK inte fått in någon anmälan i ärendet.

Det är inte första gången som SD:s reklam i Stockholms tunnelbana rör upp känslor. Under 2015 bad Sverigedemokraterna utländska besökare om ursäkt för ”seriösa problem med tiggeri” via en reklamtext på engelska vid Östermalms tunnelbanestation.

Wallerstein: Då hade jag åkt ett MP-tåg

Enligt Wallerstein har kampanjen hittills gått över förväntan.

– Det har varit positiva reaktioner. Bättre än vad jag räknat med.

Att göra reklam på offentliga ytor som på utsidan av transportfordon i kollektivtrafiken ser han inte som något problem, och har ingen förståelse för folk som väljer att vänta tills nästa tåg i stället för att åka i de vagnar med SD-budskap på utsidan.

– Jag tycker att det är okej att man har olika politiska uppfattningar. Jag ser ofta politiska budskap på busshållplatser, då går jag ju inte därifrån.

Så du skulle hoppat in i ett tåg med Miljöpartiet eller Socialdemokraterna målat på utsidan?

– Ja, det skulle jag göra.

Sverigedemokraterna har haft reklambyrån Clear Channel som mottagarkund, som i sin tur har kontrakt med kollektivtrafiken i Stockholm, SL.

– Det finns regler för reklam i kollektivtrafiken, som är desamma som reglerna för samhället i stort, skriver Andreas Strömberg, presskontakt vid Trafikförvaltningen, i ett mejlsvar.

Har det kommit in klagomål mot reklamen, och kommer det att krävas extra väktare för att förhindra skadegörelse av tågen?

– Vi får synpunkter till vår kundtjänst om reklam i kollektivtrafiken och några frågor har inkommit idag kopplade till politisk reklam. Vi har löpande bevakning av vår egendom för att förebygga skadegörelse men detaljer kring det kan jag inte gå in på, skriver Strömberg.

LÄS OCKSÅ: Trots kritiken – M i Göteborg backar adhd-utredningar i utsatta områden

LÄS OCKSÅ: Moderaternas energiförslag: Inför högkostnadsskydd

LÄS OCKSÅ: L-toppens krav: Permanent Natobas till Göteborg

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.

Du kanske också gillar