Hem Sverige Välkomnar nya parkeringslagen: ”Blir enklare för mig att hitta elsparkcyklarna”

Välkomnar nya parkeringslagen: ”Blir enklare för mig att hitta elsparkcyklarna”

förbi admin
0 kommentar

Mustapha Kwamena har i drygt ett års tid arbetat som så kallad ”ranger” åt Tier. Det innebär att han flyttar felparkerade elsparkcyklar och byter batterier. Han och sju andra personer flyttar omkring 300 Tier-scootrar om dagen. Mustpha Kwamena förklarar att människor är nyfikna när han kommer körande med en av företagets små lådbilar och börjar meka med de omdebatterade fordonen.

– Det är inga sura miner eller klagomål. Kanske spar man det beteendet till de som kör runt på elsparkcyklarna. Jag tycker snarare att folk verkar glada när de ser mig.

Den 1 februari i år begränsades antalet elsparkcyklar i Stockholms stad till totalt 12 000. Åtta bolag fick nu ställa ut 1 500 fordon var. Tidigare hade vissa av bolagen haft uppemot 7 000 elsparkcyklar i omlopp.

Andres Waiman har arbetat på Voi i fyra år. Han är en av fem fastanställda personer som dagligen ordnar med batteribyte och omparkering av företagets elsparkcyklar. Inledningsvis kördes de flesta batteritömda elsparkcyklarna in till lagret. Över tid har tekniken avancerats så pass mycket att man inte längre har samma behov av att ta in fordonen, vilket har lett till att fler medarbetare rör sig ute på gatorna.

Mustapha Kwamena är en av sju så kallade ”ranger” som arbetar åt elsparkscykelbolaget Tier.

Foto: Lisa Mattisson

– Det är positivt ur en miljöaspekt, att vi inte behöver köra runt lika mycket. De personer som stod inne på lagret är nu ute på stan och fixar till fordonen. Det tar fem-tio minuter att ställa upp omkullvälta fordon eller utföra service på dem, säger Andres Waiman.

I juni kom nya regler för parkering av elsparkcyklar, som innebär att man från och med den 1 september endast får parkera på särskilt upprättade parkeringsplatser. Vois ledning ser inte det som ett hot mot affärerna så länge kommunerna möter upp parkeringskraven med tillräckligt många anpassade parkeringar.

Teknikern Andres Waiman välkomnar de nya reglerna.

– Vi förstår att många kunder vill fortsätta parkera oreglerat, exempelvis kunna parkera utanför bostaden. Men vi behöver samtidigt ha framkomliga gator vilket blir svårt med fri parkering. En del tycker dessutom om att sparka omkull elsparkcyklar på stan, det tycker inte jag är okej.

Lukas Samuelsson är Nordenchef på Tier. Han är inte orolig för att behöva säga upp servicepersonal när nya parkeringsregler införs i september.

Lukas Samuelsson är Nordenchef på Tier. Han är inte orolig för att behöva säga upp servicepersonal när nya parkeringsregler införs i september.

Foto: Lisa Mattisson

Lukas Samuelsson är Nordenchef på Tier. Han är kluven inför de nya parkeringsreglerna.

– Det finns ingenting som tyder på att vi kommer behöva dra ner på arbetstillfällen, särskilt inte i Stockholm. Här kommer det att finnas en hög densitet av parkeringsplatser för elsparkcyklar. Men vi hade önskat att det fanns fler av dem i mindre städer.

Mustapha Kwamena på Tier tror att de nya reglerna kommer att underlätta hans arbete.

– Det kommer att bli enklare för mig att hitta elsparkcyklarna, och mer bekvämt att utföra service på dem när de står på förbestämda platser. I dag är de utspridda överallt och en del parkerar riktigt slarvigt, även om folk generellt har blivit bättre på att parkera mot för ett år sedan, säger han.

Mustapha Kwamena möter ofta nyfikna frågor från allmänheten när han utför service på elsparkcyklar.

Mustapha Kwamena möter ofta nyfikna frågor från allmänheten när han utför service på elsparkcyklar.

Foto: Lisa Mattisson

Du kanske också gillar