Autojen seassa pyöräily tuntuu turvattomalta erityisesti nuorten mielestä, sillä pienen pohjoisen kaupungin pyöräkadulla liikkuu enemmän autoja kuin kävelijöitä.
Pienessä pohjoisen rajakaupungissa Torniossa rakennettiin pyöräkatu vuosi sitten ja valtaosa ajaa kadulla edelleen liikennesääntöjen vastaisesti. Autoilijat ajavat kuten ennenkin ja pyöräilijät valtaavat jalankulkuväylät, joilla ajaa lukemattomia nuoria ja aikuisia.
Pyöräkatu on vielä neljän vuoden jälkeenkin niin uusi katutyyppi, että sen tuntee vain harva.
– Hyvin usein polkupyörällä ajetaan jalkakäytävällä. Uskoakseni tämä pinttynyt tapa vaikuttaa myös siihen miten pyöräilijät käyttävät uutta pyöräkatua, toteaa Tornion tekninen johtaja Markus Kannala.
Jopa perustiedot puuttuvat
Tornio ei ole ongelman kanssa yksin. Liikenneturvan kyselyiden mukaan pyöräkadun liikennesäännöt tunnetaan heikosti.
Yhteyspäällikkö Eero Kalmakoski kertoo, että Liikenneturvan viimeisimmän kyselytutkimuksen mukaan ihmisiltä puuttuu jopa perustieto siitä, että pyöräkadulla liikutaan pyöräilyn ehdoilla ja annetaan pyöräilijälle esteetön kulku.
Muutkin ajoneuvot saavat silti pyöräkadulla liikkua.
– Keskustelua on siitä, voiko autoilija ohittaa pyöräkadulla ajavan pyöräilijän, jos se voi tapahtua turvallisesti liikennesääntöjen mukaan ja paikalla olevaa nopeusrajoitusta rikkomatta, Kalmakoski sanoo.
Pyöräilijän ohittaminen on sallittua, kunhan se ei vaaranna pyöräilijöiden turvallisuutta.
Torniossa jalkakäytävällä pyöräilevien nuorten kommentit kuitenkin paljastavat, että ajoradalla pyöräily pelottaa autoilijoiden vuoksi. Siksi useimmat ajavat säännöllisesti jalankulkijoille varatulla käytävällä – kävelijöitä väistäen, toki.
– Torniossa on niin vähän kävelijöitä, että tuntuu, että aivan hyvin voi ajaa tässä jalkakäytävälläkin, toteaa koululle pyöräilevä Emilia Koivisto.
Pyöräkatuihin avustuksia valtiolta
Pyöräkatujen rakentamiseen on myönnetty myös avustuksia. Esimerkiksi Tornio sai pyöräkadun ensimmäisen pätkän rakentamiseen 147 000 euroa valtionavustusta.
Torniossa pyöräkatu on toistaiseksi vasta 400 metrin pituinen pätkä Kauppakadulla, mutta sitä on tarkoitus jatkaa keskustan läpi koko kadun mittaiseksi. Kadun toisessa päässä on useita oppilaitoksia.
– Jos määräraha sitä varten saadaan, katu voidaan toteuttaa ensi vuonna, kertoo Tornion kaupungin suunnitteluinsinööri Tuomas Saarelma.
Traficomin mukaan pyöräkatuja rakennetaan pääsääntöisesti paikkaan, joka on osa pyöräliikenteen pääverkkoa. Näin on tehty myös Torniossa, jossa on viime vuosina satsattu pyöräilyn kehittämissuunnitelmaan.
Lapissa pyöräkatuja on vasta kaksi: Tornion lisäksi Rovaniemelle rakennetaan parhaillaan ensimmäistä pyöräkatua Lainaanrantaan.