Sadat kauppiaat osoittivat mieltään yhtiön politiikkaa vastaan.
Kiinalainen verkkokaupan jättiläinen Temu aiheuttaa tyytymättömyyttä joissakin tuotteita sen kautta myyvissä yrittäjissä.
Temu myy verkkosivuillaan pääasiassa Kiinassa tehtyjä tuotteita laidasta laitaan ja huokeaan hintaan.
Temua hallinnoiva PDD Holdings aloitti toimintansa vasta pari vuotta sitten.
Se on kuitenkin kasvattanut nopeasti suosiotaan toimialalla, jonka kiistaton kuningas on tähän saakka ollut Amazon. Hintakilpailu edellä mainittujen ja kolmannen tunnetun toimijan, Sheinin välillä on kovaa.
Yhdysvaltalainen uutiskanava CNN kertoo, että tutkimusyhtiö Marketplace Pulsen mukaan yli 100 000 kiinalaista myyjää myy tuotteitaan Temun kautta. Iso osa heistä on itsensätyöllistäjiä.
Jopa konkurssi uhkana sakkomaksujen takia
Uutistoimisto Reutersin haastatteleman kantonilaisen vaatekauppiaan mukaan Temu otti huhtikuussa käyttöön uudet sakkomaksut, joita voidaan langettaa esimerkiksi tuotteen toimituksen viivästymisestä tai väärästä vaatekoosta.
Jos asiakas palauttaa tuotteen, maksu voi olla jopa viisinkertainen verrattuna kauppiaan saamaan hintaan tuotteesta.
– Rahojen palauttaminen asiakkaalle on ihan ok. Haluamme, että Temu lopettaa sakottamasta meitä syyttä, kertoo 25-vuotias Temun pääkonttorille mielenosoitukseen tullut vaatekauppias.
Hän ei asian arkaluontoisuuden vuoksi halunnut kertoa nimeään julkisuuteen.
Hänen mukaansa monet kauppiaat ovat joko tehneet konkurssin tai lopettaneet sen jälkeen, kun Temu aloitti sakotuskäytännön.
– Liiketoimintani on pientä. Laskin, että saisin sakkoa yli 15 000 dollaria, mutta summa olikin melkein kolminkertainen, vaatekauppias kauhistelee.
Hänen mukaansa vaatteista saatava tuotto ei riitä edes palkkoihin.
Toinen Reutersin haastattelema vaatekauppias, Penny kertoo, että hän ei pysty kuitenkaan lopettamaan yhteistyötä Temun kanssa.
– En voi vain luovuttaa, koska minun on maksettava työntekijöiden palkat ja varastossa on miljoonien yuanien arvosta tavaraa.
CNN:n haastattelema kauppias puolestaan kertoo, että Temu oli ilmoittanut hänelle ”sääntörikkomuksesta”, mutta hänelle itselleen jäi epäselväksi, mitä hän oli tehnyt väärin.
– Olen epätoivoinen. Menetän ehkä yritykseni ja perheeni. Kadun, että liityin palveluun.
CNN:n näkemän tiliotteen mukaan Temu oli jäädyttänyt kauppiaan varoja vajaan kahden miljoonan yuanin arvosta.
Temun mukaan valtaosa myyjistä tyytyväisiä
Temun mukaan suurin osa mielenosoittajista on vaatekauppiaita, jotka ovat pettyneitä siihen, miten yhtiö hoitaa tapaukset, joissa asiakas joutuu tavalla tai toisella reklamoimaan tuotteista.
Suuri osa heistä myy tuotteitaan myös Sheinissä.
Temu tiedottaa, että sakkomaksut ovat välttämättömiä, jotta tietty laatutaso kauppapaikalla säilyy.
Temun mukaan myyjät eivät ole suostuneet käsittelemään asiaa yhtiön kanssa solmittujen sopimusehtojen puitteissa, mutta yhtiö yrittää kuitenkin löytää tilanteeseen ratkaisun.
– Valtaosa myyjistä on tyytyväisiä ja kauppa käy hyvin.
Ylen MOT testasi suositusta Shein-sovelluksesta ostettuja vaatteita:
Lähde: Reuters