Yleisimmät selitykset turvallisuuden laiminlyöntiin ovat kiire, lyhyt matka, lapsen kiukuttelu tai toppavaatteet. Poliisi valvoo tehostetusti turvalaitteiden käyttöä tällä viikolla.
Vanhemmat vaativat lapsilleen hyvää huolta päiväkodissa, mutta kuljettelevat omia lapsiaan autossa miten sattuu. Tätä ihmettelee Hämeen poliisi, joka törmää yhä useammin lapsiin, jotka matkustavat autossa lainvastaisesti. Poliisi on nähnyt kaikenlaista.
– Tullaan autolla, missä lapsi seisoo etupenkillä. Kesäaikaan saattaa olla ikkunoita auki, eikä lapsi ole turvaistuimessa. Lasta kuljetetaan myös sylissä, mikä on onnettomuustilanteessa yksi vaarallisimmista paikoista, kertoo ylikomisario Jouni Takala Hämeen poliisista.
Hämeen poliisi saa lähes viikoittain ratsiapyynnön jonkun päiväkodin pihalle valvomaan, miten lapsia kyyditään. Viime perjantaina ratsiassa Hämeenlinnassa poliisi huomasi tunnin aikana 14 lasta, jotka matkustivat lainvastaisesti.
Havaintoja turvallisuudesta lipsumisesta tuli jo ennen korona-aikaa, mutta etenkin sen jälkeen poliisi on törmännyt turvallisuuspuutteisiin tämän tästä. Poliisi kuulee usein samat selitykset eri vanhemmilta.
– Ensimmäinen on kiire. Sitten lapsi kiukuttelee, ja seuraavaksi selitykseksi tulee lyhyt matka. Yksi syy on lasten toppavaatteet, joiden vuoksi lasta on hankala saada turvaistuimeen, luettelee Takala.
Laki ei tunne näitä selityksiä. Lain mukaan alle 3-vuotiaan lapsen on käytettävä henkilöautossa aina lasten turvalaitetta. Lievimmistä tapauksista selviää huomautuksella, mutta vakavammista rikkeistä seuraa liikennevirhemaksu tai sakko.
Puutteet voivat johtaa kuolemaan
Yleisimmät puutteet ovat väärän kokoinen turvalaite tai että turvalaitetta tai turvavyötä ei ole kiinnitetty oikein, kertoo Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti.
Liikenneturva osallistui vuonna 2019 poliisin kanssa valtakunnalliseen turvaistuinratsiaan. Ratsiassa paljastui, että joka kolmas yli kolmevuotias lapsi matkusti puutteellisesti kiinnitettynä.
Ruutti ei hyväksy selitystä, että joissakin automalleissa turvalaitteen kiinnittäminen olisi erityisen hankalaa. Esimerkiksi joissakin pakettiautoissa etuistuimen turvatyynyn poiskytkentä voi vaatia erityisjärjestelyjä.
– Silloin pitäisi olla ajoneuvon ohjekirjasta selvitetty, miten lasten kuljettaminen siinä autossa onnistuu vai onnistuuko lainkaan. Sen ei pitäisi olla ylivoimaista.
Liikenneonnettomuuksien raporteista selviää, että lasten kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa turvalaitteiden kiinnityksessä on usein puutteita tai niitä ei ole käytetty lainkaan.
– Pienetkin puutteet voivat olla lapsen selviytymisen kannalta hyvin kriittisiä onnettomuustilanteessa, kertoo Ruutti.
Selkä menosuuntaan päin
Liikenneturva suosittelee, että lapsi matkustaa turvalaitteessa selkä menosuuntaan mahdollisimman pitkään, vähintään neljävuotiaaksi saakka. Lapsen niska on luonnollisesti tuettu turvalaitteessa, kun hän matkustaa selkä menosuuntaa kohti.
– Myös aikuiselle olisi turvallisempaa matkustaa selkä menosuuntaan päin, mutta käytännön syistä se ei ole mahdollista.
Sen jälkeen lapsen on turvallisinta matkustaa turvavyöistuimessa, kunnes kasvaa yli 150 senttimetrin pituiseksi. Pituusraja on yleisesti käytössä Euroopassa, mutta Suomessa säännöstä poiketaan.
– Vaikka Suomessa on käytössä kansallinen poikkeus, 135 senttimetrin raja, lasten turvalaitteet on suunniteltu niin, että ne sopivat 150 senttimetriä pitkälle lapselle saakka, kertoo Ruutti.
Liikenneturvan yhteyspäällikkö Elias Ruutti muistuttaa, että yleisesti ottaen lapset matkustavat turvallisemmin kuin vuosikymmeniä aiemmin. Turvalaitteet ovat huomattavasti kehittyneempiä sääntelyn takia kuin kymmenen vuotta sitten.
Pohjoismaissa lasten turvalliseen kuljettamiseen suhtaudutaan muutenkin tiukemmin kuin muualla Euroopassa.
Ruutti pitää hyvänä vanhempien aktiivisia someryhmiä ja ryhmäpainetta turvallisemman liikennekulttuurin takaamiseksi. Muiden vanhempien paheksuvat katseet päiväkodin pihalla voivat parantaa lasten turvallisuutta.
– Keino voi olla mikä hyvänsä, kunhan lopputulos on se, että lapsi matkustaa turvallisesti.
Poliisi valvoo tehostetusti turvalaitteiden käyttöä ja liikenteessä tällä viikolla.