Tapahtuma-ala odottaa hyvää vuotta. Jotta odotukset toteutuvat, alan on kuitenkin selvittävä viiden tässä jutussa listatun haasteen kanssa.
Viime vuosi oli tapahtuma-alalla ennätyshyvä, ennakoi tapahtumaelinkeinon keskusjärjestö Tapahtumateollisuus.
Tapahtumateollisuus odottaa myös tästä vuodesta 2024 menestyksellistä.
Vuoden 2023 tilinpäätökset ovat vielä kesken, mutta ennakkotietojen mukaan viime vuosi voi parhaimmillaan ylittää euromääräisesti jopa ennätysvuoden 2022. Tuolloin alan liikevaihto 2,6 miljardia euroa ylitti koronaa edeltävän liikevaihdon 2,35 miljardia euroa (2019).
Menestys on kuitenkin jakaantunut: toiset kukoistavat ja toiset kamppailevat.
– Osa tapahtumajärjestäjistä pääsi nauttimaan ennätysvuodesta, mutta kasvu ja elpyminen ovat tapahtuneet epätasaisesti, paljastaa Tapahtumateollisuuden toimitusjohtaja Sami Kerman.
Osa tapahtumista onnistui myymään lippuja ja tekemään tulosta enemmän kuin aikaisemmin, kun taas toisilla jo korona-aikana alkaneet pahat talousvaikeudet eivät korjautuneet.
Tämän vuoden odotuksia nostavia positiivisia merkkejä ovat esimerkiksi Lippupisteen kertoma lipunmyynnin kasvu. Kasvua on mitattu euroissa jopa 80 prosenttia parin viime vuoden aikana. Myös vapaaehtoisten ja kausityöntekijöiden löytäminen alalle oli viime vuonna aiempaa helpompaa.
Joitakin asioita on kuitenkin taklattavana, jotta odotukset toteutuvat.
Viisi haastetta
Kysyimme Sami Kermanilta ja LiveFIN ry:n toiminnanjohtaja Jenna Lahtiselta, mitkä ovat alan suurimmat haasteet tällä hetkellä.
1. Kustannusten nousu
Tapahtumateollisuuden mukaan yleistä inflaatiota huomattavasti voimakkaampi kustannusnousu aiheuttaa nostopaineita myös pääsylippujen hintoihin. Lippujen hintoja ei haluttaisi nostaa samassa tahdissa kustannustason nousun kanssa.
2. Viranomaissääntely
Sääntely on tiukentunut. Esimerkiksi aluehallintoviraston rakentamistulkinta aiheuttaa alalla harmaita hiuksia, jos festivaalin järjestäminen rinnastetaan rakentamiseen. Viraston velvoitteista on vielä epätietoisuutta.
3. Kilpailu
Festivaalien ja tapahtumien runsas tarjonta vaikuttaa kävijöiden päätöksiin siitä, mihin tapahtumiin osallistutaan, etenkin jos taloustilanne on yleisesti haastava.
4. Sijainti
Koska kiertueet eivät enää jatka Venäjälle tällä hetkellä, Suomi on käytännössä kuin saari, johon kansainvälisten artistien kiertueiden saaminen on aiempaa haastavampaa.
5. Liput hankitaan viime tingassa
Lippujen ostaminen viime hetkellä ja luottokortilla aiheuttaa epävarmuutta, koska tapahtumajärjestäjälle laskuja kasaantuu jo ennen tapahtumaa. Etenkään luotolla ostettuja lippuja ei tilitetä tapahtumajärjestäjälle ennen tapahtumaa.
Menestyminen ei ole festivaalibisneksessä helppoa
Tapahtumateollisuudessa toimii kaikkiaan noin 3 200 yritystä, ja keskusjärjestön alle kuuluvat kaikki erilaisia tapahtumia järjestävät toimialat.
Myös monille festivaaleille ja keikkapaikoille viime vuosi oli ennätysten vuosi, kertoo Elävän musiikin edunvalvontajärjestö LiveFINin toiminnanjohtaja Jenna Lahtinen.
– Festivaaleja järjestettiin ennätysmäärä ja myös uusia festivaaleja on syntynyt ennätysvauhtia. Festivaalikenttä on ollut melkoisessa myllerryksessä pandemian jälkeen, Lahtinen toteaa.
Joitakin festivaalijärjestäjiä on kuitenkin hakeutunut koronan jälkeen myös konkurssiin, ja osa tapahtumatuottajista yrittää selviytyä syntyneistä veloistaan hakeutumalla yrityssaneeraukseen. Näin kävi hiljattain esimerkiksi monia festivaaleja eri puolella Suomea järjestävälle Nordic Live Productionsille.
Nopeita lottovoittoja ei festivaalibisneksessä ole jaossa.
Jenna Lahtinen, toiminnanjohtaja, LiveFIN
LiveFIN:in tilastojen mukaan vuonna 2022 konkurssiin ajautui neljä festarijärjestäjää. Näistä suurin oli RH Entertainment. Viime vuonna konkurssin teki kaksi yhdistyspohjaista festivaalijärjestäjää ja kaksi isoa festivaalijärjestäjää haki velkasaneeraukseen.
– Yksittäisiä syitä sille, miksi joku toimija kärsii vaikutuksista enemmän ja toinen ei, on vaikea eritellä, Sami Kerman sanoo.
Jenna Lahtinen arvioi, että monella alalla menestyvällä on takana pitkä historia ja vakaa taloustilanne. Myös oman yleisön tunteminen ja sille sopivan ohjelman räätälöinti ovat yleensä menestystekijöitä.
– Nopeita lottovoittoja ei festivaalibisneksessä ole jaossa, Lahtinen sanoo.