Hem Ekonomi Tredje generationens Nissan Qashqai har gårdagens teknik

Tredje generationens Nissan Qashqai har gårdagens teknik

förbi admin
0 kommentar

För knappt ett år sedan körde vi tredje generationens Qashqai för första gången. Då hade fronten fått ett nytt utseende, vikten sänkts och motorerna bestod av mildhybrider för hela slanten. Vi körde den största 158 hästar starka bensinmotorn på 1,3 liter med en steglös automatlåda som heter Xtronic på Nissan-språk. Nu kommer samma bil fast med en ny sorts drivlina som Nissan kallar för e-Power.

Vi drar av plåstret och säger det direkt, Nissans e-Power-system borde ha kommit för flera år sedan. När laddhybriderna går allt längre och elbilarna är på frammarsch låter och känns det här lite som gårdagens teknik. Nissan själva talar sig varma för att e-Power-drivlinan kombinerar fördelarna med både elbilen och bensinbilen, men ingen förskönande miljölingo i världen kan förändra det faktum att det är en bensinbil med ett litet batteri som inte går att ladda upp själv.

Att hjulen drivs till hundra procent av en elmotor som i sin tur laddas upp av en förbränningsmotor är inget nytt, det är en teknik som använts av bland andra Honda sedan tidigare.

Enligt Nissan är e-Power den perfekta hybriden mellan elbil och traditionell bensinbil.

Foto: Per-Erik Sundström

I Qashqai e-Power sitter en 1,5-liters turboladdad trecylindrig bensinmotor som bjuder på 154 hästkrafter. Elmotorn är på 190 hästkrafter. Drivlinan e-Power innebär att hjulen alltid drivs av elmotorn. Bensinmotorn i bilen är i princip en generator som är till för att ladda batteriet på 2,1 kilowattimmar.

Nissan bjuder bara på en kort första provkörning. Man känner igen sig i kupén, även om vissa knappar och vred har gjorts om som en följd av e-Power-systemet.

Rullar man iväg långsamt är bilen knäpptyst – den låter och känns faktiskt som en renodlad elbil. Men vid snabb acceleration kickar bensinmotorn in och knorrar med full kraft. Grafiken i informationsskärmen visar hur energin skyfflas i olika riktningar under färd – beroende på hastighet, gaspådrag och bromsning. Utan den informationen hade det inte varit lika uppenbart hur drivlinan jobbar, för någon unikt mjuk gång är det inte frågan om. Känslan av att man kör en bensinbil blir omedelbart påtaglig.

Bild 1 av 2
Informationen på skärmen visar hur batteriet laddas.

Foto: Victor Henao

Bild 2 av 2
Två informationsskärmar. På den framför ratten kan man se hur energin slussas mellan batteri och motor.

Foto: Per-Erik Sundström


E-pedalfunktionen är bekväm och man lär sig snabbt att hantera den – man lyfter på gasfoten och då bromsar bilen och batteriet laddas, precis som i en renodlad elbil. Det finns också ett rent EV-läge som ska tvinga bilen att enbart köra på batteriet, men vid minsta gaspådrag slås det av och bensinmotorn sätter igång.

Nissan hävdar att e-Power-systemet gör underverk för ljudnivån i bilen. Jag är inte övertygad. Sammantaget är det tydligt att kraften inte är lika jämn och linjär som i en elbil.

Den officiella förbrukningssiffran ligger på 0,53 liter milen. Huruvida det stämmer kan vi inte avgöra under den korta tiden som vi får köra bilen. Som mildhybrid har Qashqai en förbrukningssiffra på 0,65 liter milen. Om siffran över förbrukning stämmer så gör batteridriften onekligen ett okej jobb med att få ner förbrukningen.

Qashqai är en populär bil som sålt bra i nästan hela världen. Om den nya drivlinan kommer att falla köparna i smaken återstår att se.

Du kanske också gillar