Korona vei varat varustamoilta ja kustannusten nousu telakoilta. Laivanrakennusta rahoittavassa Finnverassa näkymä on kuitenkin nyt molemmille aiempaa myönteisempi.
Meyerin Turun telakalta viime marraskuussa valmistunutta Icon of the Seas -risteilyalusta kuvailtiin maailman suurimmaksi, ja suurta oli myös hintalappu.
BBC:n mukaan alus maksoi Royal Caribbeanille vajaat 1,7 miljardia euroa.
Silti Turussa tehdyistä laivoista viimeisimmät on myyty tappiolla. Niiden rakentamissopimukset neuvoteltiin jo vuosia sitten – ennen kustannusten ja korkojen nousua.
Nyt Meyer Turun telakka ja Royal Caribbean Cruises -varustamo ovat allekirjoittaneet sopimuksen neljännestä Icon-luokan risteilyaluksesta.
Koronavuosien kurimuksessa varustamoillakin meni huonosti ja Suomessakin valmistauduttiin siihen, että kaikki eivät suoriudu laivatilaustensa lainanalyhennyksistä.
Vaikka uusin tilaus on hieno uutinen laivanrakennukselle, työllisyydelle ja taloudelle, se lisää osaltaan riskiä siitä, että miljardivastuita voi kaatua myös veronmaksajien syliin.
Kysyimme takauksia ja rahoitusta telakoille ja varustamoille järjestävän valtion rahoitusyhtiö Finnveran toimitusjohtaja Juuso Heinilältä, miltä nyt näyttää.
Meyerin telakoilla näyttää nyt vakaammalta
Onko Turun telakka saanut hinattua uuden aluksen hintalappua kannattavalle tasolle?
– Turun telakalle oli tarpeen saada jatkotilauksia, ja siksi tämä on myönteinen uutinen. En voi kuitenkaan ottaa kantaa kauppasopimuksen yksityiskohtiin, ja osa yksityiskohdista on tässä vaiheessa vielä aukikin.
– Teemme työtä sen eteen, että Turussa kyetään rakentamaan risteilijöitä kannattavasti, sanoo Heinilä.
Myönteistä kuitenkin on se, että Saksan valtio aikoo perustaa talousongelmien kanssa rypevälle Meyerin Werft-telakalle holding-yhtiön, jolla telakan talous pelastetaan.
Kaiken lisäksi Meyer Werft sai äskettäin neljän risteilyaluksin tilauksen Disney Cruise Lines -varustamolta.
Meyer Werft on Meyer Turun sisaryhtiö, ja vaikka ne itsenäisesti toimivatkin, yhden ongelmat olisivat voineet heijastua toiseen vähintään rahoittajien mielissä.
– Meyerin telakoilla on ollut yhteisiä kansainvälisiä rahoittajia, ja kun Saksassa tilanne on vakautunut, sillä on myönteinen vaikutus myös Turun telakan rahoitukseen, Heinilä sanoo.
Finnvera myönsi viimeksi viime kesänä Meyer Turulle takuut kahden risteilyaluksen rakentamiseen. Luoton määrä on yli 900 miljoonaa euroa.
Sitä nostetaan sitä mukaa kun alusta tai aluksia rakennetaan, ja luotto maksetaan pois, kun tilaaja maksaa valmiin laivan.
Tällä hetkellä Meyer Turku rakentaa toista ja kolmatta Icon-luokan jättiristeilijää.
Varustamoriskien toteutumisen todennäköisyys pienentynyt
Heinilä ei avaa yksittäisten telakoiden tai varustamojen lukuja, mutta Finnveran alus- ja telakkavastuut ovat nyt kaikkiaan noin 12 miljardia euroa.
Summasta pieni osa liittyy edellä kerrottuun telakoiden rakentamisen aikaiseen rahoitukseen.
Jopa miljardin tai pari maksavia jättiristeilijöitä ei kuitenkaan käteisellä osteta, joten Finnvera on mukana myös ostajan rahoituksen järjestämisessä.
Yli puolet eli lähes 8 miljardia on juuri näitä varustamoille jo luovutettujen alusten maksujärjestelyistä syntyneitä vastuita. Ne pienenevät sitä mukaa kun varustamot lainojaan lyhentävät.
Loput ovat puolestaan sitovia rahoituslupauksia tuleville tilauksille.
Suurimmat riskit liittyvät siis varustamoihin eli siihen saavatko ne lainansa hoidettua.
– Koronan jälkeen näihin liittyi erilaisia järjestelyjä, joilla helpotettiin varustamoiden, eli näiden alusten ostajien tilannetta. Viime vuosina varustamojen tilanne on kuitenkin oleellisesti parantunut, ja tämä on erittäin myönteinen viesti myös laivojen rakentajille, Heinilä sanoo.
Mutta mitä tapahtuu jos miljardiristeilijän ostaja ei pystykään maksamaan lyhennyksiään?
– Tappioita veronmaksajille pyritään kaikissa tilanteissa välttämään. Jos aiheutuisi tappioita, niitä katettaisiin ensisijaisesti Finnveran omilla puskurivaroilla, jotka ovat kertyneet aikaisempien vuosien voitoista, Heinilä sanoo.
Ja jos ne eivät riitä, valtiolta pyydetään lisää pääomaa eli lähdetään veronmaksajien kukkarolle.