Bioaktiivinen lasi tukee luun uusiutumista ja ehkäisee bakteeri-infektioita. Lasi istutetaan luuonteloon tukemaan luun omaa uusiutumista.
Terveysteknologia-ala kukoistaa, kun väestö ikääntyy.
Yksi esimerkki alan kasvusta on turkulainen Bonalive, joka laajensi tuotantotilojaan Turussa.
Yritys kehittää ja valmistaa bioaktiivista lasia, jota istutetaan luuonteloon tukemaan luun omaa uusiutumista. Aineella on bakteereita ehkäisevä ominaisuus, joten paikallista antibioottia ei tarvita.
Tämä auttaa ehkäisemään antibioottiresistenssiä, josta pelätään tulevan yksi suurimmista terveysuhista maailmassa. Se voi aiheuttaa Maailman terveysjärjestön mukaan kymmenen miljoonaa kuolemaa vuoteen 2050 mennessä.
Bonaliven kehittämää bioaktiivista lasia käytetään esimerkiksi Ukrainassa haavoittuneiden potilaiden hoidossa.
Yhtiön toimitusjohtajan Marco Hautalahden mukaan juuri Turussa on hyvät lähtökohdat alan kehittymiselle:
Yrityksen uudet tuotantotilat kymmenkertaistavat tuotantokapasiteetin.
Tavoitteena on laajentaa markkinoita erityisesti Yhdysvaltoihin. Nyt bioaktiivista lasia viedään yli 40 maahan.
Hautalahti on huolissaan osaavan työvoiman riittävyydestä. Tämä voi haitata terveysteknologia-alan kasvua kansainvälisesti.
Sijoittajat entistä tarkempia
Terveydenhoitoalalla on tarve entistä kustannustehokkaammille innovaatioille. Sijoittajia nouseville yrityksille löytyy, mutta rima on noussut, sanoo analyysipalvelu Inderesin analyytikko Antti Siltanen.
– Bio- ja terveysteknologian rahoituksessa oli poikkeuksellisen hyvä jakso vuosina 2009–2021, jolloin alhaiset korot, kasvava rahan määrä taloudessa ja sijoittajien kasvava riskinälkä tukivat korkean riskin rahoitusympäristöä.
Tilanne muuttui Siltasen mukaan vuodesta 2022 inflaation ja korkojen nousun seurauksena. Rahoitusta lupaaville ratkaisuille löytyy edelleen, mutta ei hinnalla millä hyvänsä.
Yrityksen on tunnettava alan riskit.
– Alkuvaiheessa tulee tuotekehitysriski, eli toimiiko tuote ja läpäiseekö se viranomaisen vaatimat teho- ja turvallisuustestit. Lääkekehityksessä tämä voi viedä yli 10 vuotta, terveysteknologiassakin tyypillisesti useita vuosia, sanoo Siltanen.
Tuotteen kaupallistamiseen liittyy riskinsä kysynnässä ja kilpailussa. Lisäksi yrityksen pitää olla tietoinen rahoitusriskistä tappiollisen vaiheen yli pääsemiseksi.
Kilpailu on kovaa
Terveysteknologia-ala on erittäin kilpailtu. Bonaliven toimitusjohtaja Marco Hautalahti toivookin lisää ymmärrystä terveysteknologian valmisteiden vaikuttavuudesta.
– Suomen pienuuden takia yhteistyö akateemisten tutkijoiden, yliopistojen ja sairaaloiden kanssa on elintärkeää, jotta saamme tuotteelle markkinoita ympäri maailmaa.
Bonaliven kehittämää ja patentoimaa bioaktiivista lasia käytetään nyt korvaamaan luunkorvikemateriaaleja. Tulevaisuudessa aineen käyttöä on mahdollista laajentaa kudoksiin.
Tähän kehitystyöhön yritys tulee toimitusjohtajan mukaan tarvitsemaan ulkopuolisia sijoittajia, kun tähän mennessä toimintaa on kehitetty omalla rahoituksella.
– Vielä ei kuitenkaan ole sen aika, keskitymme omaan kasvuun ja kansainvälistymiseen.