Erikoiskuljetusten koot kasvavat. Reittien suunnittelemiseen käytetään yhä enemmän digitaalisia välineitä, kuten laserkeilausdrooneja ja kolmiulotteisia mallinnuksia.
Jalkapallokentän pituisen tuulivoimalan siiven kuljettaminen on tarkkaa puuhaa. Teollisuusrakentamisessa käytettävät komponentit kuljetetaan entistä suurempina kokonaisuuksina.
Tämä vaatii kuljetusyrityksiltä tarkkaa reittisuunnittelutyötä, jota digitalisaatio tukee.
– Tuulivoimakohteet sijaitsevat kauempana rannikosta kuin mitä ne ovat olleet tähän asti. Se tarkoittaa sitä, että reitit ovat pidempiä ja solmukohtia on enemmän, kertoo teollisuuden kuljetusprojektien yksikön päällikkö Sauli Lomakka erikoiskuljetuksia tekevästä kuljetusliike Ahola Specialista.
Kuljetusyritykset käyttävät suunnittelun apuna esimerkiksi paikkatietojärjestelmiä, kuten Googlen satelliittikarttaa, jossa näkyvät myös maaston muodot.
– Nämä työkalut helpottavat suunnittelua eikä kaikkea tarvitse käydä paikan päällä mittaamassa, kertoo teollisuuden kuljetuksista vastaava johtaja Jan Heir Havatorilta.
Ahola Special taas on viime vuodesta saakka käyttänyt reittisuunnittelun apuna 3D-kuvausta, jonka pohjalta yritys tekee reittivalinnoista mallinnuksen.
Reitin haastavia solmukohtia ja ahtaita risteyksiä kuvataan droonien avulla.
Käytössä on sekä pienempi drooni, joka ottaa risteysalueesta useita kuvia sekä isompi laite, jossa on mukana laserkeilaustutka.
– Kuvista tehdään iso kolmiulotteinen kokonaisuus, jota pystymme tarkastelemaan eri kulmista, kertoo Sauli Lomakka.
Mallinnuksesta valitaan paras reitti ja ajolinja
Kuljetussuunnittelijat valitsevat kolmiulotteisesta mallista parhaan reitin ajolinjoja myöten. Lisäksi kuljettajat saavat tutustua ja opiskella reitin etukäteen reittisimulaattorissa.
– Ei tarvitse mennä sinne tien päälle ihmettelemään kuorman kanssa, että mitäs nyt tehdään, vaan voidaan etukäteen rauhassa miettiä.
Usein erikoiskuljetusten reiteiltä täytyy raivata esteitä pois. Lomakan mukaan 3D-mallinnusten avulla pystytään minimoimaan ympäristöön kajoaminen ja esimerkiksi turha puiden ja valotolppien tai liikennemerkkien poisto.
– Tällä voidaan vähentää myös niin sanotun testiajon tarvetta, mitä etenkin tuulivoimakuljetuksissa on ollut yleistä.
Vaatii tehoja ja tallennuskapasiteettia
Mallinnukset vaativat paljon tallennuskapasiteettia ja tehoja tietokoneilta. Kuvauspaikoilta saatava data siirretään suoraan yrityksen palvelimelle verkon kautta, joten nopeat tietoliikenneyhteydet ovat tarpeen.
– Tuulivoimalat sijaitsevat usein alueilla, joissa yhteydet eivät ole hyvät, mutta siihenkin onneksi löytyy nykytekniikalla vaihtoehtoja, eli meillä on käytössämme satelliittipohjainen internet, Lomakka kertoo.
Droonin lennättäminen on herkkää puuhaa, sillä laite ottaa sateesta itseensä ja kovalla tuulella lennättäminen on haastavaa.
Toistaiseksi Lomakka pitää kuitenkin droonilla tehtävää kuvausta kustannustehokkaana tapana tutkia reittejä, vaikka laserkeilausskannerilla varustetun droonin hinta lasketaan kymmenissä tuhansissa euroissa.
Erikoiskuljetusten luvitus on keskitetty Pirkanmaan ely-keskukseen. Lupapäällikkö Petteri Pietilä kertoo, että vuosittain erikoiskuljetuslupia haetaan noin 10 000.
– Tuskin kukaan pystyy sanomaan, kuinka paljon raskaita kuljetuksia kokonaisuudessaan on, sillä yksi lupa voi sisältää useamman kuljetuksen.
Pienemmissä erikoiskuljetuksissa, kuten pienten ajoneuvonostureiden siirroissa suunnitteleminen ei ole niin tarkkaa kuin vaikkapa teollisuuden jättimäisten osien kuljetuksissa. Molemmat täytyy luvittaa.
Pietilä kertoo, että suuressa osassa yrityksiä on omat järjestelmät, joilla reitit ja ajolinjat tutkitaan.
– Varsinkin projektiluontoisissa siirroissa on kysymys suurista rahoista, mikä lisää suunnittelun merkitystä.
Muokattu kuvatekstiä 4.9. klo 15.38 :”Silloin kyse on erikoiskuljetuksesta, jos kuljetuksen korkeus on yli 7 metriä, leveys yli 7 metriä tai pituus yli 40 metriä muotoon ”Silloin kyse on erikoiskuljetuksesta, kun normaaliliikenteen mitat ja massat ylitetään.”