Rovaniemeläisillä alakoululaisilla on kerran viikossa luontokoulupäivä, jolloin opiskelu tapahtuu ulkona. Jos älylaitteita tarvitaan, sellaista saa lainaan koululta.
Juha Mäntykenttä,
Kati Siponmaa
Suomen luonto- ja ympäristökoulujen liiton järjestöpäällikkö Maija Ihantola näkee, että älylaitteilla voisi olla paikkansa myös luontokoulupäivän vietossa.
– Tekoälysovellukset kuten iNaturalist ja Muuttolintujen kevät tekevät koululuokista ihan oikeita luonnontutkijoita, Ihantola sanoo.
Hän kertoo, että sovelluksilla koululainen voi lähettää tietonsa Suomen lajitietokeskukseen, josta ne ovat esimerkiksi tutkijoiden ja päätöksentekijöiden käytettävissä.
– Siinä missä aikaisemmin lintujen seurantaan saattoi osallistua vain todellinen lintutietäjä, nykyään koululainenkin voi kerätä arvokasta aineistoa lajeista omalla puhelimellaan.
Ihantola sanoo ulko-opetuksen uusimman trendin olevan pelillisyys.
– Suomen luontokeskus Haltian luontokoulussa on kehitetty Kansallispuistosimulaattori, joka on kuin tietokonepeli, mutta siihen ei tarvita mitään laitteita. Oppilaat ovatkin kommentoineet peliä pelattuaan, että tästä saisi hyvän tietokonepelin.
Mielikuvitus mukaan ulos
Yle kertoi aiemmin, että Rovaniemen Muurolan koulun kaikilla sadalla alakoululaisella on vuodessa 21 ulko-opetuspäivää. Muurolassa ulko-opetukseen on innoittanut koulun sijainti luonnon helmassa.
Alkuopetuksen monet tavoitteet ja tavat on arkisesti siirrettävissä luontoon ja ulos. Muurolan koulun luokanopettaja Anna-Leena Rusanen sanoo, että ulkona voi opiskella kaikkia koulussa opetettavia aineita.
– Me olemme tässä syksyn aikana ykkös- ja kakkosluokkien kanssa opiskelleet ulkona muun muassa ympäristöoppia, suomen kieltä, liikuntaa, englantia, käsitöitä, matematiikkaa ja kuvista.
Rusanen antaa esimerkin, jossa yhdistyy useampikin oppiaine.
– Esimerkiksi englannin tunnilla liikuimme luonnossa erilaisilla tavoilla, kun annoin englanniksi ohjeen vaikka hypätä ja etsimme luonnonmateriaaleja niiden englanninkielisillä nimillä.
Opettajat saavat käyttää omaa mielikuvitustaan luontokoulupäiviä pitäessään.
– Metsässä ja luonnossa myös leikkiminen, oma puuhailu ja rakentelu ovat tärkeitä. Sekä tietysti kasvien ja eliöiden tunnistaminen kuuluu asiaan, Rusanen kertoo.
Jos luontokoulupäivässä tarvitsisi vaikkapa juuri lajien tunnistamiseen älylaitetta, sellaisen saisi lainaan koululta. Rehtori Jukka Turpeenniemi kertoo koululta löytyvän esimerkiksi iPadeja opetuskäyttöön.
– Emme voi velvoittaa oppilaita käyttämään omia laitteita, Turpeenniemi painottaa.
Heidän koulunsa onkin oppitunneilla kännykätön koulu.
– Alakoululaisilla ei saa olla koulupäivän aikana kännykkä esillä lainkaan. Kännykkä saa olla repussa äänettömällä, mutta kännykkää ei saa käyttää koulupäivän aikana ilman opettajan erillistä lupaa.