Hem Underhållning Birgitta Rubin: Artipelags saftiga inträde är svårslaget

Birgitta Rubin: Artipelags saftiga inträde är svårslaget

förbi admin
0 kommentar

I söndags vallfärdade jag till Artipelag för att se den nyöppnade retrospektiven med Anselm Kiefers mäktiga konst. Det är konsthallens största satsning någonsin – ett sätt att markera tioårsjubileet men också ”råda bot på det svenska konstlivets underlåtenhetssynder”, som det heter i utställningshäftet. Den tyske konststjärnan (född 1945) tillhör sedan länge samtidskonstens allra tyngsta namn men hans verk har trots detta aldrig tidigare visats stort i Sverige.

Klang och jubel tänker jag – tills biljettpriset går upp för mig. 395 kronor för vuxna, 345 spänn för seniorer och 295 för studenter! Barn går dock gratis, men bara till och med 16 år när 18 brukar vara den gängse gränsen.

Detta måste vara ett svårslaget rekord. Jag kan inte påminna mig någon entréavgift för en konstutställning som ens kommit i närheten av denna nivå, ej heller i utlandet. Som en jämförelse kostar det 25 euro (cirka 260 svenska kronor) att i år uppleva La biennale di Venezia, världens största konstevenemang, och ungefär lika mycket att se just Kiefers parallella utställning på Dogepalatset i Venedig.

Artipelag är en privat konstinstitution och tillhörde redan före detta Stockholms dyraste besöksmål i sin kategori, tillsammans med Fotografiska och Abbamuseet, med inträden på drygt 200 kronor för vuxna. Vilket här nu nära nog dubblerats – utan ett ord till förklaring på hemsidan. Och utan ett pip på pressvisningen.

Då var jag bortrest men har förhört mig med kollegor. Det är faktiskt otroligt arrogant att smyga med och underlåta att ens försöka förklara ett så saftigt pris. I förlängningen är det elitism. För denna utställning är det nog bara höginkomsttagare som har råd att se – och definitivt ytterst få fattiga konstnärer, konststudenter och familjer med äldre tonårsbarn.

Anselm Kiefers installation ”Palmsonntag från 2010.

Foto: Jean-Baptiste Béranger

Själv har jag sällan varit så glad över mitt presskort (som ger gratis inträde) men vill veta varför jag tvingades be halva familjen att stanna hemma. En vänlig kvinna i entrén förklarar att själva utställningsproduktionen kostat ovanligt mycket – frakt av många, monumentala verk, därtill försäkringar och en komplicerad installation av denna privata Kiefersamling.

Den administreras av Stiftung fur Kultur und Kunst (med säte i Bonn), som jag får höra krävt att själva få sköta hängningen ”med tysk millimeterprecision”.

Min misstanke är att Artipelag dessutom fått punga ut med en betydande summa för att över huvud taget få visa denna utställning. I Tyskland är stiftelsen i fråga i blåsväder för sin dyra hantering av Kunsthalle Berlin i den gamla flygplatsen Tempelhof. Där har stiftelsens ordförande Dr. Walter Smerling utsett sig själv till konstnärlig ledare.

På Artipelag är Smerling nu Kieferutställningens curator. Det har han gedigen erfarenhet av och lär vara den som kopplade ihop Kiefer med den tyske entreprenören Hans Grothe, som under sin livstid byggde upp världens största privatsamling med konstnärens verk.

Artipelags utställning är magnifik, installerad med fingertoppskänsla för samspelet med naturen utanför fönsterna och med dramatisk ljussättning i Artboxens mörka rum. I en intervjufilm i källaren berättar Kiefer ytterst intressant om sin konst och visar bland annat hur han arbetar med aska, växtdelar, tegelstenar och smältande bly.

Anselm Kiefer, ”Opus magnum – Daphne”, 2016.

Anselm Kiefer, ”Opus magnum – Daphne”, 2016.

Foto: Jean-Baptiste Béranger

Mitt sällskap får tårar i ögonen av utställningen och själv blir jag knockad precis som DN:s recensent Nils Forsberg, som tycker att den är ”lika ändlöst fascinerande som andlöst vacker”.

Men i salarna är det bara ett fåtal besökare, trots att vi är på plats dagen efter öppningen. Det är bara så synd att utställningen utestänger en potentiellt stor publik med sitt extrema inträde. Hur tänkte ni här Artipelag?

Läs mer: Kunsthalle Berlin möts av dånande missnöje

Du kanske också gillar