Hem Underhållning DN:s favoriter: Film, tv, böcker, musik, konst, teater, podd

DN:s favoriter: Film, tv, böcker, musik, konst, teater, podd

förbi admin
0 kommentar

Olga Ravn.

Foto: Laerke Posselt

Roman. Olga Ravn ”Mitt arbete”

Ellerströms förlag

Danska Olga Ravns roman ”Mitt arbete”, i svensk översättning av Michael Larsson, kretsar kring en central fråga: Kan en mamma vara författare, och vice versa? Mamman och författaren i romanen grubblar, våndas, söker svar genom litteraturhistorien. Det handlar om det jämlika föräldraskapets omöjlighet och moderskapets olidliga ensamhet, i omväxlande prosa- och poesiform, med en omsorg om detaljerna och en blick för småbarnsvardagens hårda kroppsarbete som berör djupt: ”jag tänker på kvinnorna / som inte fick hjälp / i samma utsträckning / jag tänker på kvinnorna / som fick ha / barnen för sig själva / vilken lycka / vilken skräck”.

Greta Thurfjell

Den afroamerikanska skulptären Simone Leigh belönades med Guldlejonet som bästa konstnär på konstbiennalen i Venedig.

Den afroamerikanska skulptären Simone Leigh belönades med Guldlejonet som bästa konstnär på konstbiennalen i Venedig.

Foto: Roberto Marossi

Utställning. 59:e konstbiennalen i Venedig

Giardini, Arsenale m fl platser i Venedig

Anrika konstbiennalen i Venedig har i år en historisk kvinnodominans och särskilt svarta kvinnor glänser i huvudutställningen ”The milk of dreams”. Den urstarka, afroamerikanska skulptören Simone Leigh fick Guldlejonet som bästa konstnär, medan Storbritannien fick priset för bästa paviljong med Sonia Boyces installation som skriver in svarta sångerskor i historien. Som svensk är jag särskilt stolt över den fina representationen i huvudutställningen av Ulla Wiggen, Charlotte Johannesson och Britta Marakatt-Labba. Och den nordiska paviljongen är den bästa på många år, nu transformerad till ”Samiska paviljongen” – även det historiskt!

Birgitta Rubin

”Två små riddare” av Bjørn F. Rørvik, med bilder av Alice Lima de Faria.

”Två små riddare” av Bjørn F. Rørvik, med bilder av Alice Lima de Faria.

Bilderbok.  Bjørn F Rørvik ”Två små riddare”

Lilla Piratförlaget, övers Pija Lindenbaum

”Två små riddare” handlar om två mycket små och kvarglömda riddare. Rosenbuske och Bang har inte så bra koll, så de har missat att ge sig av till den årliga riddarturneringen. Tur för kungen att ett par plåtklädda underhuggare är kvar hemma. För prinsessan är försvunnen igen. Har draken tagit henne? När riddarna ger sig av för att befria henne inser de snart att det är någonting som inte stämmer. Kanske behöver prinsessan inte bli räddad, kanske vill hon bara slippa de silkiga trikåerna, ta på sig nithalsbandet … gå på klubb och dansa? Roligt och vitalt av författaren bakom ”Bockarna Bruse på badhuset” och med bilder av illustratören Alice Lima de Faria.

Alexandra Sundqvist

Sharon Stone och Michael Douglas i ”Basic Instinct” från 1992.

Sharon Stone och Michael Douglas i ”Basic Instinct” från 1992.

Foto: Columbia Tristar, Columbia Tristar

Podcast. ”You must remember this”

youmustrememberthispodcast.com

Karina Longworth, filmkännaren med poddvärldens mest sensuella och spöklika röst, är tillbaka med en djupdykning i ”den hemliga och/eller glömda” delen av 1900-talets Hollywood. Vårens säsong ägnas åt filmerotiken på 80- och 90-talen med allt från sexiga psykothriller-filmer och body horror till high school-rullar. Tänk till exempel ”Farligt begär”, ”Häftigt drag i plugget”, ”Basic Instinct”, och sist ”Eyes wide shut”. Jag älskar verkligen att lyssna till hur Longworth spinner trådar fram och tillbaka i tiden och hela tiden lyckas nysta upp nya perspektiv, som till exempel den subversiva feminismen i ”Blåst på konfekten” med Bo Derek som sexbomb i pärlflätat hår.

Helena Lindblad

Hae-Mi (Jeon Jong-Seo)i ”Bränd”.

Hae-Mi (Jeon Jong-Seo)i ”Bränd”.

Foto: Folkets bio

Film. Lee Chang-dong ”Bränd”

SVT Play

Sexuell frustration, svartsjuka och pyromani är några ingredienser i denna rafflande korsning av psykologisk thriller, triangeldrama och mystisk noir-film. Lee Chang-dong vann kritikerpriset i Cannes för detta hypnotiska och täta drama efter Haruki Murakami-novellen ”Att bränna lador”. Precis som DN:s recensent får jag isande Mr Ripley-vibbar och instämmer i att den sydkoreanska regissören lyckas skapa ett oförutsägbart triangeldrama där allting faller på plats: ”Det är en bedrift i sig och blir ännu mera uppslukande genom Lees långsamt verkande regi”, som Jacob Lundström skrev i sin recension.

Nicholas Wennö

Läs fler favoriter

Du kanske också gillar