Hem Underhållning Hannah Wikforss-Green: Bara rika kan vara riktigt trendiga

Hannah Wikforss-Green: Bara rika kan vara riktigt trendiga

förbi admin
0 kommentar

Trender kommer och går. När jag var tonåring signalerade galaxtryck att man hängde med. 2014 var det alltså högsta mode att ha en A-linjeformad kjol med en suddig bild av en lila-rosa galax på.

En trends livstid, från det att den uppstår till att den anses urtöntig och därefter trendig igen, varar som regel 20 år. Det som var trendigt för två decennier sedan bör alltså vara trendigt i dag igen. Det stämmer också – under de senaste fyra åren har vi sett allt fler som klär sig i så kallat ”Y2K-mode”; mode från tidiga 00-talet. Den som vill vara hipp i dag kan bara dra på sig de lågmidjade dysmorfofobiframkallande jeansen som blottar myntinkastet så fort man sätter sig ner.

På senare tid har dock mikrotrender blivit alltmer uppmärksammade. Det handlar ofta om specifika plagg vars trendcykel kan vara i ett år eller några månader. Ofta börjar det med att en influerare har på sig en utstyrsel. Inte sällan kommer plagget från modehus med höga priser som unga konsumenterna sällan har råd med. Företag med stämpeln fast fashion hoppar på trenden och massproducerar en kopia så billigt som möjligt. Plagget hinner kanske användas ett par gånger innan det blivit hopplöst otrendigt, och så börjar cykeln om med något nytt.

Ett exempel på en mikrotrend är den nu ökända House of Sunny-klänningen. British Vogue utnämnde den till ”Cult Dress of Summer 2020”, men redan vid jul samma år ansågs det fullkomligt samtidsokänsligt att spatsera runt i den 70-talsinspirerade stickade klänningen. Vid det laget hade det nämligen dykt upp en kopia på Amazon som såldes för 30 amerikanska dollar. Nu hade plötsligt alla råd att köpa klänningen och alla gjorde det. Så var den trenden över.

Mikrotrender är förstås inte vad världen behöver. Produktionen av billiga kopior kränker immateriella rättigheter och försvårar för unga designers. Bara de rika kan vara trendiga på riktigt eftersom produktionen av billiga kopior per automatik gör plagget otrendigt. Framför allt är mikrotrender givetvis en katastrof för klimatet eftersom de leder till överkonsumtion.

Mot bakgrund av detta är det inte särskilt förvånande att allt fler, i synnerhet på Tiktok, förespråkar en så kallad personlig stil. Många satsar där på galna utstyrslar som fullständigt går emot allt konventionellt, trendigt och, enligt många, smakfullt. Ett exempel är Clara Perlmutter som inte sällan pusslar ihop en outfit med over-the-top-solglasögon från Oakley, ett slags glasögon som påminner om simglasögon med gummiband som fästs över skallen och förstör frisyren (Perlmutter är praktiskt nog snaggad).

Något ironiskt, men inte särskilt oväntat, har personlig stil blivit en trend i sig. I New York kan man förundras över hur konstiga unga kvinnor ser ut på gatorna. Det är förmodligen också en myt att man uttrycker något personligt genom att se väldigt konstig ut, åtminstone om målet bara är att sticka ut. Men om detta kan bryta den osunda utvecklingen mot fast fashion är det förstås bra. I sommar vet jag i alla fall vad jag kommer att ha på mig – min pinsamt omöjliga orangea House of Sunny-klänning.

Läs mer om mode.

Du kanske också gillar