01. Odramatiska berättelser
Byrå: Le Bureau
Kund: Arbetsmiljöverket
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Konceptet ”Odramatiska berättelser” lanserades förra året av Le Bureau och Arbetsmiljöverket. Idén var att fortsätta lyfta fram värdet av bra arbetsmiljöer på ett positivt sätt. Målgruppen är Sveriges alla arbetsgivare, men även arbetstagare. Syftet är att få fler att se värdet av bra arbetsmiljöer och prioritera arbetsmiljöarbetet mer.
– Nollvisionen hos Arbetsmiljöverket innebär att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö på jobbet. Vi började fundera på vad som är det viktigaste för en arbetsgivare – det är ju att det är bra på jobbet. Så föddes konceptet ”odramatiska berättelser” och att det skulle vara kul att berätta om alla ställen där det inte har hänt något, säger Josephine Wallin Ankarstrand, art director och creative director på Le Bureau.
Vad var svårast med att landa idén?
– Det är ett ganska allvarligt ämne i grunden. Det är ganska svårt för en myndighet att kommunicera budskap, det gäller att inte syssla med skrämselpropaganda. Det tog ett tag innan vi väl satte konceptet. Det är skönt när man kommer en idé som är enkel, man bara förstår det direkt. Konceptet och humorn funkar i sammanhanget och man kan bara ösa ur själva grundidén säger Josephine Wallin Ankarstrand och fortsätter:
– Det är inte lätt att landa i den rena idén. Det är ett komplext ämne. Tänk om en familjemedlem inte kommer hem från jobbet för att de skadar sig.
Hur blir fortsättningen?
– Det här var version 2.0 och det finns otroligt mycket kvar att göra. Idén stanna ett litet tag till, till folk tröttnar, det är ett ganska ungt koncept som får fortsätta vara väldigt odramatiskt.
Så tyckte juryn:
Olle Landerberg, kreatör, Jung:
– När Odramatiska berättelser tas ut på gatan är de alltjämt roliga att ta del av. Det säger något om styrkan i den här idén!
Adam Reuterskiöld, copywriter, Åkestam Holst:
– Tre beprövade reklamtrick i ett. Lokalanpassat, tidsanpassat och en vändning på en typ av reklam som normalt brukar handla om olyckor, axelvärk och brutna ben.
Paul Martinsson, copywriter, Animal:
– Veckans vinnare är ett integrerat litet mästerverk som sätter fingret på hur en bra idé, helt odramatiskt, går att anpassa till alla möjliga kanaler.
Andrea Sundström,copywriter, Forsman&Bodenfors:
– Ett smått genialiskt koncept, och jag njuter av vetskapen att allt alltid slutar väl. Som en feel-good-film i utomhusformat.
Läs gärna: Adam Reuterskiöld – För reklam i tiden
Arbetsgrupp
Arbetsmiljöverket:
Ulrica Klettner, tf kommunikationschef
Åsa Wallin, enhetschef strategisk kommunikation
Helena Fallberg, kommunikatör
Le Bureau, Reklambyrå:
Josephine Wallin Ankarstrand, AD/CD
Hjalmar Delehag, Copywriter
Stella Blekte, Projektledare
Claes Kjellström, Strateg
Agnes Wahlberg/Mimmi Ericsson, Formgivare/original
Elisabeth Philipson, Produktionsledare
Radio:
Daniel Kilgren, Regissör
Sandra Windahl, Ljudtekniker
Annonser:
Anneli Nygårds, Fotograf
Utomhus/annonser:
Retusch: Linjepunkt, Daniel Myhr
Film Stadsvandringen:
Oskar Lundgren, Filmfotograf
Mediabolag:
Scream Media, projektledning: Jan Selling
02. Äntligen sämre tider
Talita vill påminna om vikten av att inte köpa sex.
Byrå: Åkestam Holst
Kund: Talita
Vad har egentligen sexköp och lågkonjuktur med varandra att göra, den frågan ställde sig Åkestam Holst med Talita. Det rådande ekonomiska läget har få positiva konsekvenser och det är svårt att hitta ljusglimtar när inflationen skenar, priser stiger och räntor höjs. Men en viktig fördel för Talita, är att mindre pengar i plånboken också drabbar sexköpare. För varje krona som inte läggs på sexköp är en vinst.
Så tyckte juryn:
Andrea Sundström,copywriter, Forsman&Bodenfors:
– There’s always a silver lining! Och här har Talita hittat den förmodligen enda positiva konsekvensen av en allmänt deppig lågkonjunktur. Snyggt är det också.
Olle Landerberg, kreatör, Jung:
– Jag är nog inte ensam om mitt Aha-moment när Talita sätter konceptet köpkraft i ett nytt ljus. Bra idé!
Paul Martinsson, copywriter, Animal:
– Åkestams jobb för Talita fortsätter imponera. Ett knippe rubriker som känns både reklam-nostalgiska och samtida på samma gång. Väldigt bra!
Arbetsgrupp
Åkestam Holst:
Hugo Wallmo, Art Director
Caroline Andersson, Art Director
Petter Nylind, Copywriter
Stephanie Moradi, Copywriter
Joakim Khoury, Creative Director
Anna Nollendorfs, Account Manager
Ville Askelöf, Motion Designer
Produktion:
Calle Cassel, Grafisk formgivare, Firma Calle Cassel
Anna Forsberg, Original, BKRY NoA
Talita:
Josephine Appelqvist, grundare
Anna Sander, grundare
03. Running billboards
Running billboards, ett sätt att väcka liv i tävlingsinstinkten.
Byrå: M&C Saatchi Stockholm
Kund: Zound Industries och adidas Headphones
M&C Saatchi Stockholm ville skapa en väldigt riktad kampanj mot just löpare, eftersom lurarna är gjorda för just den målgruppen. Idén var att skapa specialdesignade, ultralätta, utomhusannonser gjorda för att springa med. Arbetsgruppen satte dem på ett gäng rutinerade löpare från Stockholm Run Club och lät dem springa runt Stockholms mest populäraste löpspår. På ryggen stod en utmaning, och om köparen kunde hålla jämna steg och skanna koden fick hen 50 procent på hörlurarna.
Adam Reuterskiöld, copywriter, Åkestam Holst:
– Lätt att dissa. Lätt att gilla. Har onekligen något befriande och dumt över sig.
Andrea Sundström,copywriter, Forsman&Bodenfors:
– Att människor springer sig flåsiga för att ta del av reklam hör inte till vanligheterna. Kul aktivering med relevanta influencers.
Paul Martinsson, copywriter, Animal:
– Känner du dig förföljd av reklam? Är du trött på retargeting annonser av produkter du redan köpt? Adidas gör tvärtom: En analog banner som försöker springa ifrån dig. Med ett erbjudande du måste jaga ikapp för att ta del av. Är det dumt? Ja. Känns det off-brand? Japp. Är det ändå lite … kul? Ja, lite.
Olle Landerberg, kreatör, Jung:
– Oavsett vad man tycker om detta är Running Billboards tydlig, enkel och ogjord på ett sätt som får idén att sticka ut ur mängden.
Arbetsgrupp
Kund: Zound Industries / adidas Headphones
Head of Marketing EMEA, Nicole Ross
Global Communications Manager, Maria Sjöström
Creative Director, Chris Light
Byrå: M&C Saatchi Stockholm
Creative Director: Linda Elers
Art Director: Robin Wiman
Copywriter: Christoffer Dymling
SoMe AD: Andrea Andersson
Designer: Anton Haag
Strateg: Mounes Zandi
Head of Social Media/Account Director: Kristina Annehed
Produktionsledare: Hilda Carlsson, Linus Larsson
Projektassistent: Charlotta Odenstjärna
Filmproduktion: Oliver Martin Henriquez
Fotograf: Angelo Henriquez
Stillbildsfotograf & Postproduktion: Oliver Martin Henriquez
Fotoassistent: Alexander Kaj
Billboardproduktion: JCDecaux i samarbete med Havelle
Försäljningsdirektör, Cecilia Claesson, JCDecaux
Kommunikationschef, Malin Otterström, JCDecaux
Marknadsprojektledare, Anna-Cecilia Jonsson, JCDecaux
VD, Tobbe Christell, Havelle
Influencerkontraktering: SpoilConcept
Junior PR-konsult, Cornelia Doolke, SpoilConcept