Hem Underhållning Recension: Documenta 15, Kassel, Tyskland

Recension: Documenta 15, Kassel, Tyskland

RECENSION. Är årets Documenta ett blekt lågvattenmärke eller en fet, välriktad käftsmäll?

Märkligt nog har så diametralt motsatta omdömen fällts. Hur är det möjligt? Och vilket av dem stämmer?

Nog för att mycket är banalt och rentav gränsar till parodi. Jag tänker på designstudio El Warcha, som i Fridericianum monterar isär stolar för att bygga nya, mer obekväma och fulare, eller Gudskuls uppmaningar att lära mig spela gitarr och testa brädspel. Vardagliga självklarheter upphöjs till konst även vid Documentahalle, där en köksträdgård planterats.

Å andra sidan visas Malgorzata Mirga-Tas fantastiska tablåer i applikationsteknik, där romernas historia skildras med en värdig antik mytologi. Här finns också La Intermundial Holobientes oväntat poetiska försök att registrera tiotusen ting de hittar i Karlsaue-parkens gigantiska kompost.

El Warcha, ”Clever ways of stacking chairs”, 2022.

Kuratorerna, den Jakarta-baserade konstnärsgruppen Ruangrupa, lyfter fram teman som miljö, makt och marginalisering. Likt dem är samtliga utställare grupper eller kollektiv. Kända konstnärsnamn är sällsynta, liksom bilder, objekt och installationer. Istället gäller ”föränderliga processer” och publikens deltagande. Få deltagare i Ruangrupas utställning har konsthögskoleexamen. Deras Documenta befolkas i stället av fåraherdar, förskolepedagoger och frihetliga fraktioner.

Metoden är vansklig och omöjlig att överblicka.

Ruangrupa, ungefär ”plats för konst”, arbetar utifrån principen ”lumbung”, kollektiva rislador på den indonesiska landsbygden – här en allegori över gemensamt konstskapande. Alla får vara med, alla är vänner.

Metoden är vansklig och omöjlig att överblicka. Det illustrerades tydligt då det indonesiska kollektivet Taring Padis målning ”Folkets rättvisa” visade sig innehålla antisemitiska stereotyper.

Aversionen mot Israel är förstås stark i Indonesien; i ett land med runt 210 miljoner muslimska invånare är sympatierna på palestiniernas sida. Detta kan uttryckas på en rad intelligenta sätt. Israeler tecknade som grisar är inte ett av dem.

Den tomma byggnadsställningen efter att Taring Padis målning ”Folkets rättvisa” tagits ner.

Den snart åttioåriga Mellanösternkonflikten är ständig referenspunkt hos konstnärer som Mona Hatoum och Yael Bartana. Båda gestaltar gripande och smart dess konsekvenser. Kontrasten mot Taring Padis platta tilltag är avgrundsdjup. Deras målning fördömdes av både den tyska och israeliska regeringen, och övertäcktes efter en vecka. Sent i juli avgick Documentas generaldirektör Sabine Schormann, om än motvilligt.

Kuddhav och pinnbrödsgrillning är också konst!

Jag lyssnar till barnskratten från förskoleverksamheten som inhysts i Fridericianum, och tänker på Palle Nielsens ”Modellen” på Moderna museet 1968 eller ”Barn är ett folk” på danska Louisiana 1978. Bägge utställningarna gjorde upp med konstvärldens elitistiska prägel och riktade ljuset mot framtiden, barnen. Kuddhav och pinnbrödsgrillning är också konst!

Parallellerna till Documenta 15 är uppenbara. Har vi alltså nu gått hela varvet runt? Är vi tillbaks vid fyrtiotalistgenerationens ifrågasättande revolter, i konsten såväl som i samhället? Så klart kan det i så fall kännas som en uppfriskande käftsmäll för vissa. Jag själv ser emellertid Ruangrupas tilltag mer som godtrogen naivitet än genomtänkt, målmedveten reform. Det är rörigt, spretigt och diffust men aldrig komplext på ett spännande sätt. Documenta 15 är inget lågvattenmärke, men utan tvekan en rätt utspädd historia.

KONST

DOCUMENTA 15

Kassel, Tyskland